Stát zastoupený ministerstvem dopravy jedná s kraji o prodloužení železničního memoranda. Současná dohoda, která vznikla za vlády premiéra Jana Fischera, představovala závazek vlády přispět krajům částkou 2,6 miliardy korun ročně na financování regionálních železničních spojů. Oznámil to ministr dopravy Dan Ťok.
Parametry nové dohody zatím dojednané nejsou. Kromě podpory osobní dopravy v krajích jedná úřad i o úlevách pro nákladní železniční dopravu. „Memorandum pokládám za velice užitečné. Desetiletá spolupráce, která probíhala a teď bude dobíhat v nejbližším období, poprvé zajistila spolehlivou dopravní obslužnost v regionech,“ řekl předseda vlády Bohuslav Sobotka. Desetileté období Českým drahám přineslo stabilitu a poskytlo prostor a peníze na obnovu vozidlového parku národního dopravce. Zlepšení kvality přepravy na železnici podle premiéra poznali i cestující.
Postupná by podle Sobotky měla být i liberalizace železničního trhu, aby se dopravce mohl na vstup konkurence na dotované linky připravit. Zájem státu podle něj spočívá v udržení drah v pozici silného dopravce, k terý bude schopný se vypořádat s konkurencí. Zároveň je potřeba hledat způsoby, jak drahám ulehčit splácení dluhu, který přesáhl 30 miliard korun.
Dalším problémem tuzemské železnice je podle premiéra opožděná výstavba moderních rychlostních spojení. V této kategorii Česko za západní Evropou zaspalo a úkolem současné vlády by mělo být v projektech vysokorychlostní železnice výrazně pokročit. O napojení těchto tratí už nyní Česko jedná s par tnery v Německu