Do soutěže o provozování dálkové železniční dopravy na lince Plzeň – Most se přihlásilo pět dopravců. Většina z nich přitom nabídla nižší ceny, než kolik stát za provozování této linky platí v současnosti. První ze série soutěží na dotovanou rychlíkovou dopravu dospěla k otevírání obálek. Hodnotitelská komise teprve posoudí, zda nabídky splňují stanovené požadavky a bude vybírat nejlepší nabídku.
„Po letech slibů jsme udělali první krok k otevírání trhu v dálkové železniční dopravě. Další osud soutěže bohužel nezávisí jen na Ministerstvu dopravy, ale zájem pěti dopravců a příznivé ceny nabídek ukazují, že jsme šli správným směrem,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. Linka Plzeň – Most je první ze státem dotovaných linek dálkové železniční dopravy, u nichž vláda počítá s otevřením trhu a možností konkurence soukromých společností se státem vlastněným dopravcem. Jedná se o motorovou relaci, kde jezdí čtyři páry vlaků denně, v neděli posílené o jeden pár navíc.
Nabídku na provoz vlaků mezi Plzní a Mostem podaly České dráhy, RegioJet, Leo Express, GW Train Regio a společnost Arriva spadající pod německé Deutsche Bahn. Nejlevnější nabídku prý podala společnost GW Train Regio, která za kilometr jízdy žádá po státu dotaci necelých 75 korun. Správnost výběrového řízení zpochybnily České dráhy, které podaly stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). „Protože vnímáme určité pochybnosti o správnosti zadání k nabídkovému řízení na tuto linku, spočívající především v kritériích, která podle nás neumožňují připravit uchazečům srovnatelné nabídky, obrátili jsme se v této věci na ÚOHS,“ řekl mluvčí drah Radek Joklík.
Vítěz výběrového řízení, které ministerstvo dopravy vypsalo v únoru, by měl začít s provozem od prosince příštího roku. „Skutečnost, že máme pět soutěžících, znamená, že i o tuto linku, která nepatří mezi nejvíce atraktivní, je zájem,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Ministerská výběrová komise nabídky nyní posoudí, kdy úřad vyhlásí vítěze, zatím ale není známo.
Následovat budou soutěže na linky Liberec – Pardubice, Liberec – Ústí nad Labem, Praha – Ústí nad Labem – Cheb a Praha – Ústí nad Labem – Děčín. U těchto významnějších rychlíkových linek chce Ministerstvo dopravy umožnit dopravcům nákup nových vozů z evropských prostředků v Operačním programu doprava II. Stát by tak na těchto linkách zajistil v příštích letech vyšší komfort pro cestující. Po schválení pravidel pro čerpání evropských prostředků, která projedná v nejbližší době vláda, vypíše ministerstvo další soutěže.