Kabinet premiéra Bohuslava Sobotky na počátku listopadu schválil návrh ministerstva dopravy na nákup nových vlaků z peněz Evropské unie. Chce na ně využít až 20 miliard korun z evropských fondů. EU by na financování vlaků, které budou muset jezdit na konkrétní trati, mohla přispět až 85 procenty, zbylých 15 procent by měl platit objednatel dopravy, tedy kraj nebo stát.
Úřad rovněž předpokládá, že mu program na pořízení nových vlaků pomůže s dočerpáním dotací z OPD 1, které jsou k dispozici jen do konce letošního roku. Prvním nákupem v rámci programu je šest elektrických jednotek Inter- Panter od Škody Transportation, které nedávno představily České dráhy. Kromě těchto vozidel, která budou využívána mezi Brnem a Olomoucí přes Břeclav, nakoupil státní dopravce dalších osm obdobných vlaků, které chce v příštích měsících nasadit na rychlíky mezi Prahou a Brnem a které ale nebudou financovány z evropského programu OPD. Cena všech 14 vozidel činí 2,7 miliardy korun.
Podpora má podle plánů MD zlepšit úroveň cestování v regionální i nadregionální železniční dopravě bez toho, aby nákup finančně příliš zatížil dopravce. Vlaky budou v majetku státu nebo kraje, podle toho, kdo zaplatí zbylých 15 procent ceny. Dopravce bude jen provozovatelem vlaků a po vypršení smlouvy je bude muset předat svému nástupci.
Kromě financování z krajského nebo státního rozpočtu nicméně návrh připouští i nákup z peněz dopravce, což je i případ vlaků pro trasu Brno – Olomouc. V takovém případě navrhuje ministerstvo dopravy, aby byla částka účtována objednateli ve formě odpisů.