Společnost UniControls, významný hráč a mezinárodně uznávaný dodavatel řídicích systémů a elektronických zařízení v oblastech železniční dopravy a průmyslovém řízení, představila na veletrhu dopravních technologií, inovačních komponentů, vozidel a systémů na světě InnoTrans 2016 v Berlíně nový systém pro nadřazené řízení vlaku na bázi ethernetu doplněný o bezpečnostní prvky dle úrovně integrity bezpečnosti SIL 2, multimediální, telematický a kamerový systém, nebo futuristický koncept „vlaku bez oken“.
Okna nahrazují interaktivní LCD obrazovky, které poskytují cestujícím informace o průběhu cesty, pozici vlaku, navazujících spojích, počasí, nebo nabídce jídelního vozu a další multimediální obsah. Součástí expozice UniControls byly dále např. elektronický rychloměr a LED světla dceřiné společnosti UniControls-Tramex. U příležitosti konání této prestižní akce oslavila společnost také 25 let od svého založení a mimo jiné i podepsala nový významný kontrakt s Gruzínským opravárenským závodem na dodávku systému nadřazeného řízení, informačního systému pro cestující a kamerového systému do rekonstruovaných vozů metra hlavního města Gruzie Tbilisi.
„V posledních třech letech jsme se zabývali hlavně vývojem platformy pro řídicí a informační systémy vlaku s komunikací Ethernet. Z těchto rozvojových projektů vznikla nová generace TCMS pod označením TCMSe (Train Control and Monitoring System based on Ethernet) a Multimediální informační systém pro cestující, který přinesl cestujícím v železničních vozech ještě více informací a zábavy. Právě tyto systémy jsme společně s konceptem vlaku bez oken představili na letošním veletrhu InnoTrans v Berlíně,“ říká Ing. Antonín Felber, předseda představenstva a generální ředitel společnosti UniControls a.s.
Není žádným tajemstvím, že s konceptem letadla bez oken si už několik let pohrávají designéři největších výrobců dopravních letadel z celého světa. Okna se do vagonu vlaku nebo metra vyřezávají, což je v současné době stejně nákladné jako pořízení a instalace LCD obrazovky. Vyřezávání děr do konstrukce vagonu ale hlavně snižuje odolnost a tedy i bezpečnostní parametry trupu vagonu a pochopitelně i jízdní vlastnosti soupravy.
„Dnes se kolejovými vozidly s našimi systémy mohou svézt lidé v metrech i vlacích v Evropě, Asii, Americe a nově také v Africe. Napříč kontinenty registrujeme mezi cestujícími, dopravci a výrobci vlaků zvýšený zájem o pohodlí, rychlost, bezpečnost a také o informace a zábavu formou konzumace multimediálního obsahu během cesty vlakem. Nedokáži teď odhadnout kdy a kde si první cestující jako první vyzkouší také vlak s LCD obrazovkami místo oken, ale tipuji, že by to mohla být Asie,“ předpovídá Antonín Felber.