Od prosince dostanou vlaky ČD na vybraných linkách jednotné názvy. V novém jízdním řádu se tak objeví Metropolitan, Západní expres, Jižní expres a Slovácký expres. Zákazníci takto označené dálkové spoje snáze najdou v jízdním řádu i při nástupu na nádražích a navíc se mohou spolehnout na to, že v nich bude jednotná a dopravcem garantovaná kvalita služeb.
„Každodenní zkušenosti z provozu ukazují, že lidé při jedno- nebo dvouhodinovém intervalu vlaků už spoje příliš neodlišují podle konkrétního názvu, jako tomu bylo v minulosti. Spíše se řídí směrem své cesty a časem odjezdu. Proto jsme si letos vyzkoušeli marketingové označení některých linek jednotným názvem pro více spojů a osvědčilo se to. Cestujícím to usnadnilo orientaci s vyhledáním spojení a zároveň se naučili, že v dané skupině takto pojmenovaných spojů jim nabízíme určitou úroveň služeb. Proto jsme se rozhodli tento koncept dále prohloubit,“ vysvětluje smysl změn Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu.
Spoje EuroCity Petrov, Csárdás, Slovan nebo Jan Jesenius tak nahradí mezinárodní označení Metropolitan, který ve svém názvu obsahuje i fakt, že se jedná o linku spojující metropole Čech, Moravy, Slovenska a Maďarska. Označení Jižní expres nahradí například dosavadní názvy vlaků F. A. Gerstner, Anton Bruckner nebo Váša Příhoda. Jak samotný název naznačuje, půjde o expresní vlaky směřující z Prahy na jih Čech do Českých Budějovic a Lince. Další již vyzkoušený název Slovácký expres ponesou spoje linky R 18 z Prahy na Slovácko do oblasti Uherského Hradiště, Uherského Brodu, Luhačovic a Veselí nad Moravou.
Tento společný název nahradí například dosavadní pojmenování vlaků Šohaj, Hradišťan, Bouzov nebo Galán. Nově zavedené expresní vlaky z Prahy na západ republiky do Plzně, Chebu a Bavorska ponesou nové označení Západní expres. Toto pojmenování vystihuje jak oblast České republiky, kterou vlaky obslouží, tak navazuje na tradici legendárního spojení Prahy se západní Evropou. Západní expres nahradí například dosavadní názvy vlaků Karel Čapek nebo Franz Kafka.
„V novém konceptu nicméně počítáme se zachováním některých zcela výjimečných názvů vlaků, které mají skutečně velkou tradici, nebo nějakým způsobem z linky vybočují. Příkladem je expres Budvar, který je tradičně rychlým ranním spojem z Českých Budějovic do Prahy a odpoledne zpět. Navíc název Budvar je nesmazatelně spjat s jihočeskou metropolí. Druhým takovým příkladem je Metropolitan Slovenská strela, spojení s více než 80. letou tradicí, nebo Hungaria, která spojuje Berlín, Prahu a Budapešť už od roku 1960 a jako jediný spoj mezi Budapeští a Prahou je provozovaný maďarskou soupravou a pokračuje dál do Berlína a Hamburku,“ upozornil Michal Štěpán z vedení Českých drah.
Podobné jednotné označení všech spojů určité linky má značnou tradici například v Německu, kde jezdí např. Berlin–Warschau–Express, Hansa Express a mnoho podobných vlaků a linek. České dráhy ho poprvé využily již před více než 10 lety se zavedením vlaků pendolino, kdy jednotně označily vlaky mezi Prahou a Ostravou jako spoje SC Pendolino. V jízdním řádu Českých drah pro rok 2018 bude pojmenováno přibližně 370 dálkových spojů skoro 150 různými jmény.