České dráhy vyhlásily šest samostatných soutěží na vybavení vozidel evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS. Každá ze soutěží zahrnuje určený okruh vozidel, která budou České dráhy v budoucnosti, po přechodu na evropský zabezpečovací systém ETCS, nadále využívat na hlavních tratích.
„Vlakový zabezpečovací systém ETCS dnes představuje nejvyšší stupeň bezpečného provozu vlaků, který se dnes v celé Evropě postupně instaluje. V budoucnosti bude využíván také na našich koridorech a dalších tranzitních tratích, proto musíme mobilní částí zabezpečovače vybavit také naše vozidla. Cestující a personál díky tomu dostanou moderní způsob zabezpečení jízdy vlaku, který je ještě lépe ochrání před vznikem nehody v důsledku lidské chyby nebo kvůli náhlé zdravotní indispozici strojvedoucího, než to dokázaly současné bezpečnostní systémy,“ vysvětlil důvody a výhody pořízení ETCS do vlaků Českých drah Miroslav Kupec, člen představenstva odpovědný za techniku, servis a majetek.
„Abychom si mohli při instalaci zařízení ETCS vybrat s co největšího počtu uchazečů, rozhodli jsme se jeho dodávku rozdělit do šesti samostatných kontraktů, z toho ve třech případech u moderních vozidel pro mezistátní dopravu půjde přímo o realizaci instalace a u dalších tří se bude jednat o rámcové kontrakty, jejichž čerpání bude probíhat podle skutečné potřeby daných vozidel v budoucnosti a konečných termínů spouštění systému ETCS na jednotlivých tratích,“ upřesnil postup instalace ETCS do jednotlivých vozidel Miroslav Kupec.
České dráhy tak mohou v příštích letech instalovat ETCS až do 468 současných vozidel 24 různých řad. Celková hodnota všech šesti kontraktů na instalaci ETCS je očekávaná ve výši cca 4,7 miliardy Kč. Šestice tendrů je rozdělena na tři zadání instalace a tři rámcové kontrakty:
– vybavení elektrických lokomotiv řady 380;
– vybavení elektrických jednotek řady 680;
– vybavení netrakčních jednotek railjet;
– rámcová dohoda na vybavení elektrických jednotek, např. řady 440, 640, 650 atp.
– rámcová dohoda na vybavení elektrických lokomotiv, např. řady 163, 362;
– rámcová dohoda na vybavení řídicích vozů a vozidel nezávislé (motorové) trakce, např. řady 750.7, 841, 844.