Přibližně na miliardu korun vyjde oprava památkově chráněné Fantovy budovy na hlavním nádraží v Praze. Práce začnou příští rok, hotovo by mělo být do roku 2022. Rekonstrukci nádraží zpomalil soudní spor správy s bývalým nájemcem Grandi Stazioni, který stále pokračuje.
Stavaři nejprve opraví historicky nejcennější část nádraží postavenou v secesním slohu v letech 1901 až 1909. Dosud SŽDC realizovala technický a historický průzkum zastřešení a fasády budovy, včetně návrhu vzorových řešení k připomínkám památkářů. Samotné opravy vnější části budovy by měly začít příští rok a železničáři počítají s náklady přes 150 milionů korun. Součástí by mělo podle SŽDC být i zlepšení vstupů do budovy z prostoru magistrály.
Hlavní část oprav by ovšem měly odstartovat až v roce 2020 a týkat se budou rozsáhlé modernizace interiéru staré haly. Kompletně by tak měly být zrenovovány všechny veřejně přístupné prostory i administrativní části budovy. Železničáři odhadují, že rekonstrukce interiéru by měla stát zhruba miliardu korun a potrvá dva roky. Železničáři plánují část budovy po modernizaci komerčně využít.
Rekonstrukce historické budovy pojmenované po architektovi stavby Josefu Fantovi měla být původně hotová do roku 2013. Firma Grandi Stazioni, která měla nádraží v pronájmu od roku 2003, však opravy nestihla a SŽDC jí v roce 2016 neprodloužila smlouvu. Italská firma stihla opravit jen vnitřek centrální části s takzvanou Fantovou kavárnou. Boční trakty včetně fasády památkově chráněného objektu dosud na opravy čekají.
Modernizace nádraží průběžně pokračuje i v nové odbavovací hale. Ta byla nedávno vybavena novými komerčními prostory, které jsou podle mluvčí inspirovány podobou nákupních center metropole. Otevřena byla například nová kavárna nebo úschovna zavazadel a kol. Upraveny byly také prostory dopravců a zázemí pro cestující. Revitalizace nové budovy bude pokračovat i dále.