České dráhy uvedly v České Třebové do provozu první z dvojice simulátorů řízení vlaků, které jsou novinkou ve výcviku strojvedoucích. Druhý se nachází v Praze-Vršovicích. Obě zařízení stála národního dopravce více než 30 milionů korun a jde o vůbec první trenažery svého druhu u nás. Po pilotním provozu, který bude trvat několik týdnů, budou výcvikem na simulátorech procházet všichni uchazeči o práci strojvedoucího v rámci přípravných kurzů. Zároveň zde budou výcvik provádět i všichni stávající strojvedoucí, a to minimálně jednou ročně.
„Simulátory nám pomohou lépe připravit uchazeče o práci strojvedoucího na výkon jeho povolání a u stávajících strojvedoucích zlepšit jejich návyky při práci. Podstatná bude také příprava na provozní situace, se kterými se začínající strojvedoucí při jízdním zácviku na lokomotivách vůbec nemusí setkat a i zkušení strojvedoucí se s nimi setkávají jen výjimečně. Může jít například o jízdu vlaku na přivolávací návěst, v mezistaničním oddílu, obsazenou kolej,“ vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec a dodává: „Oba simulátory chceme v příštích letech ještě zdokonalovat a doplňovat o další moderní prvky, které přibydou na našich lokomotivách. Patří mezi ně především evropský vlakový zabezpečovač ETCS, který v příštích letech nainstalujeme na stovky našich vozidel pro koridory.“
Moderní trenažery věrně kopírují prostředí kabiny strojvedoucího se všemi ovládacími prvky. Obě zařízení jsou designována tak, aby přesně vyhovovala potřebám a požadavkům Českých drah. Výchozím modelem pro kabiny simulátorů je sice jednotka z „rodiny Panterů“, jinak ale kabina nepředstavuje konkrétní typ vozidla. Ovládací a zobrazovací prvky jsou přizpůsobeny tak, že je možné simulovat jízdu také s dieselovou lokomotivou.
„Na trenažeru je možné nasimulovat prakticky všechny situace, které mohou v provozu nastat, včetně těch mimořádných, jako jsou např. překážky na trati atd. Výcvik bude zaměřený na ty situace, ve kterých strojvedoucí nejčastěji chybují, a které mohou být, nebo byly, příčinou mimořádných událostí. Zároveň bude výcvik zaměřen na situace, které se v běžném provozu nedají nacvičit vzhledem k tomu, že vznikají neplánovaně. Jedná se především o různé poruchové stavy na trati nebo nepravidelnosti v dopravě a z toho vyplývající komunikace strojvedoucího s výpravčím nebo dispečerem,“ popisuje primární využití trenažerů Jiří Lukeš, vedoucí oddělení vzdělávání ČD.
Simulace jízdy vozidla zobrazuje strojvedoucímu odpovídající venkovní prostředí, tedy kolejiště včetně návěstidel, železničních stanic a zastávek, přejezdů a okolní krajinu včetně zástavby apod. Instruktor nejdříve připraví scénář. Poté, co na dané zadání strojvedoucí absolvuje trasu, systém vyhodnotí správnost provedení. Instruktor poté se strojvedoucím celou jízdu podrobně rozebere a vyhodnotí.