Vyšší čistotu vlaků a úsporu vody zajistí nová myčka vlakových souprav Českých drah v provozní jednotce Bohumín Oblastního centra provozu Východ. Bohumín patří k nejdůležitějším centrům údržby regionálních i dálkových souprav Českých drah. Vlaky z Bohumína obsluhují celý Moravskoslezský kraj a hlavní koridor do Prahy.
„Nová technologie myčky zlepší kvalitu čistění vlakových skříní různých typů souprav od motorových vozů, přes jedno- a dvoupodlažní elektrické jednotky po klasické vozové soupravy nebo dokonce rychlovlaky Pendolino. Podle zvoleného programu a typu souprav může teoreticky myčka umýt za 24 hodin více než 100 vozů. Výměna technologie zajistí kvalitní údržbu a mytí našich souprav po dobu dalších přibližně 15 let,“ vysvětluje Michal Vereš, náměstek generálního ředitele Českých drah pro provoz, a dodává, že nová technologie šetří také životní prostředí a vodu.
Moderní myčka vlakových souprav s deseti různými programy zahrnujícími např. patrové soupravy CityElefant, rychlovlaky Pendolino a Railjet nebo jednotky typu Panter, je ekologicky šetrná. V maximální míře spoří vodu a stejně jako předchozí zařízení využívá až z 80 procent vodu recyklovanou. „Navíc jsme novou technologii připravili pro budoucí napojení na zásobník dešťové vody, což v budoucnosti podstatně sníží požadavky na odběr vody z veřejných zdrojů. Výstavba svodu a zásobníku dešťové vody bude v příštích letech samostatnou investicí,“ pokračuje.
Při rekonstrukci železniční myčky dojde k demontáži dosluhující 15 let staré technologie, k rekonstrukci zařízení pro úpravu vody, elektrických rozvodů a rozvodů stlačeného vzduchu a přívodů vody a plynu. Instalována bude nová mycí linka s 10 různými mycími programy a s dalšími technologickými zařízeními, jako je například vytápění myčky nebo sušení souprav. Myčka je halová se dvěma mycími rámy a umožňuje průjezdné mytí delších souprav nebo mytí odstavené až sedmivozové soupravy. Mytí je možné i v zimním období až do teplot –5 °C.
Náklady na modernizaci myčky budou necelých 18 milionů korun a nové zařízení má dodavatel uvést do provozu do 180 dní od zahájení rekonstrukce, tedy na přelomu letošního a příštího roku. České dráhy v současnosti využívají moderní vlakové myčky také v Praze, v Českých Budějovicích nebo v Brně.