SŽDC aktivně bojuje s řidiči, kteří svým riskantním a bezohledným chováním na přejezdech nejen porušují silniční zákon, ale především ohrožují zdraví a životy nevinných lidí ve vozidle či ve vlaku. Na vybraných přejezdech po celé České republice instaluje nový kamerový systém, jehož výstupy jsou použitelné i ve správním řízení a na jejich základě bude možné pokutovat provozovatele vozidla. První takový přejezd již funguje v Úvalech u Prahy.
„Nejedná se o doplněk zabezpečení přejezdu, ale o preventivní nástroj, díky kterému budeme moci účinně bojovat s nebezpečnými řidiči. Ti, kteří dodržují pravidla, se postihu obávat nemusí. Na druhou stranu skuteční piráti silnic mohou v poměrně krátké době přijít o body a ztratit tak řidičský průkaz. Od instalace těchto dohledových systémů si slibujeme výrazné snížení nehodovosti na železničních přejezdech,“ říká generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.
Kamery na přejezdech v České republice nejsou novinkou, nicméně dosud záznamy z nich neumožňovaly přímo pokutovat protiprávní chování řidičů. To se nyní mění. Nový systém umí nejen zaznamenávat dění na přejezdech, ale výstupy z něj umožní pokutovat neukázněné řidiče, kteří na přejezd vjedou již v době, kdy je výstražné zařízení v činnosti. V blízké budoucnosti může být systém doplněn i o radar, který bude v době klidového režimu přejezdu zaznamenávat překročení nejvyšší povolené rychlosti při průjezdu silničních vozidel.
Dodržování nejvyšší povolené rychlosti na přejezdu přinese železničářům i další benefit v podobě delší živostnosti konstrukčních prvků přejezdu. Nejvíce totiž povrch přejezdů ničí právě vysoká rychlost projíždějících vozidel. Zejména těžká kamionová doprava, jejíž řidiči na přejezdech překračují povolenou rychlost mnohdy i dvojnásobně, dokáže přejezd rekonstruovaný nákladem několika milionů korun zničit během jediného roku.
SŽDC na tomto projektu spolupracuje také s policií, které by využití kamerových systémů mohlo pomoci například při koordinaci zásahů složek IZS. Z této spolupráce již vznikl i seznam zhruba třiceti lokalit, kde by bylo vhodné podobné zařízení instalovat.
Řidič, který vjede na železniční přejezd v případech, kdy je to zákonem zakázáno, se dopouští přestupku. Dle zákona hrozí řidiči pokuta až 5 000 korun, zákaz činnosti spočívající v zákazu řízení motorových vozidel až na 6 měsíců a do bodového systému mu bude přičteno 7 bodů.
SŽDC v těchto dnech intenzivně jedná také se Svazem měst a obcí o možnostech spolupráce při budování nových kamerových systémů na obecních pozemcích a na finanční náklady jednotlivých obcí. Pokud jednání přinesou dohodu, SŽDC spolupracujícím obcím zajistí potřebnou technickou podporu při instalaci zařízení. Kamerový systém by pak spravovaly jednotlivé obce a výstupy z něj by předávaly ke správnímu řízení obci s rozšířenou působností, případně je zpracovávaly samy. Výtěžek z pokut udělených ve správním řízení by pak putoval přímo do rozpočtu dané obce.
Výsledky z prvního provozovaného systému jsou velice pozitivní. Během pilotního provozu dohledových kamer v Úvalech u Prahy došlo za deset měsíců roku 2017 k 375 dopravním přestupkům. Za stejné časové období v následujícím roce se jejich počet výrazně snížil, a to na 131 přestupků. Starosta města Petr Borecký k tomu říká: „Situace v Úvalech už byla skutečně neúnosná. Během provozu tohoto zařízení došlo k razantnímu poklesu počtu přestupců, zákon ale neporušují pouze řidiči vozidel. Na videích z bezpečnostních kamer můžeme běžně vidět i dospělé, kteří vedou za ruku vlastní děti, a to i dvacet vteřin po spuštění výstražných světel. Vždy mi běhá mráz po zádech, když si uvědomím, že přes tento přejezd běžně jezdí vlaky rychlostí až 120 kilometrů za hodinu a vzhledem k výjezdu ze zatáčky je vidíte opravdu na poslední chvíli.“