Udržování evropské mobility v provozu během pandemie COVID-19 je klíčové. Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) zdůrazňuje, že železnice dělají vše, co je v jejich silách, aby udržovaly základní nákladní a osobní dopravu v provozu a zároveň chránily své zaměstnance.
Železniční společnosti v Evropě úzce spolupracují s veřejnými orgány na evropské, národní a regionální úrovni, aby zajistily, že budou splněny kritické potřeby mobility zdravotnických orgánů, občanů a podniků. Evropští ministři dopravy zdůraznili nutnost zachování hladkého toku nezbytného zboží a klíčových pracovníků v celé EU.
Stejně jako mnoho společností v jiných průmyslových odvětvích i členové CER silně trpí důsledky pandemie. V důsledku klesajících prodejů je mezinárodní osobní doprava téměř zastavena kvůli uzavření hranic uvnitř EU. Na vnitrostátní úrovni je osobní doprava významně snížena díky vnitrostátním omezovacím opatřením přijatým orgány členských států a oficiálním doporučením, aby se cestování veřejnou dopravou omezilo na minimum. Přestože mnoho provozovatelů veřejných služeb již spolupracuje s příslušnými orgány, zajištění likvidity pro služby s otevřeným přístupem je během této krize zásadní.
I přes rychle se měnící situaci provozovatelé železnic informují zákazníky o změnách v jízdních řádech a zrušených službách. Evropské železniční podniky navíc dodržují zvláštní ujednání o goodwillu u postižených cestujících za účelem úhrady nebo výměny jízdenek s delší dobou platnosti, než je obvyklé. Ochrana cestujících po železnici zůstává nezpochybnitelnou prioritou i za těchto výjimečných okolností.
Vnitroevropská nákladní doprava prokazuje svou odolnost: zatímco vnitrozemská železniční doprava z mořských přístavů dramaticky klesá v důsledku klesajících mezikontinentálních výměn, provozovatelé nákladní dopravy mohou uvolnit další kapacitu, aby zajistili vnitrokontinentální spojení. Tímto způsobem jsou schopni nabídnout bezpečné přeshraniční nákladní spojení pro velké objemy zboží s využitím minimálních lidských zdrojů. Abychom však mohli plnit tuto životně důležitou funkci, je nezbytné, aby strojvedoucí byli považováni za „strategickou pracovní sílu“, která má povoleno překračovat hranice bez zbytečných omezení, aby hladce zvedla a doručila nákladní vlaky.
U všech služeb byly také aktivovány specifické protokoly pro sanitaci zařízení, pracovišť a prostor určených pro zákaznický servis, vždy v souladu s údaji příslušných orgánů. S cílem umožnit všem orgánům navrhnout nadcházející nouzová opatření, která omezí pandemii a podpoří toto odvětví, shromažďuje CER údaje o výše uvedených aspektech a hospodářském dopadu COVID-19, jejichž účinky budou vyžadovat značné úroveň a vnitrostátní podpora dopravy.
„Děkujeme všem zaměstnancům železniční dopravy, že udrželi základní služby v provozu. Pandemie COVID-19 je zátěžovým testem pro celou Evropskou unii: pro její instituce, pro svou ekonomiku, pro své občany. Železnice jsou stejně ovlivněny důsledky pandemie, stejně jako důsledky veřejných opatření přijatých k jejímu boji, ale tvrdě pracují na zajištění pokračování nákladní a osobní železniční dopravy,“ řekl výkonný ředitel CER Libor Lochman.