Škoda Electric ze skupiny Škoda Transportation získala
zakázku na čtrnáct nových elektrobusů pro Dopravní podnik hl. m. Prahy. Hlavní
město získá flotilu moderních ekologických vozidel, které neprodukují emise
oxidu uhličitého a přispějí tak k čistějšímu ovzduší a harmoničtějšímu
životnímu prostředí ve městě. Hodnota zakázky včetně možných opcí dosahuje
hodnoty až 207 milionů korun a jedná se o první dodávku elektrobusů, kterou
bude Škoda realizovat ve spolupráci se svojí sesterskou společnosti Temsa z
Turecka.
„Těší mě, že Škodovka uspěla právě v tomto tendru. Do našeho hlavního města
dodáme vozidla, která nijak nezatěžují životní prostředí, mají tichý provoz a
navíc nízké provozní náklady, tudíž je jejich provoz dlouhodobě udržitelný.
Bude se jednat o nové dvanáctimetrové plně nízkopodlažní vozy s komfortní
výbavou – například celovozovou klimatizací, pohodlnými sedadly, sofistikovaným
informačním systémem a pokročilým energetickým managementem celé flotily
vozidel,“ říká předseda představenstva a Prezident skupiny Škoda Transportation
Petr Brzezina.
„Nákupem prvních 14 elektrobusů naplňujeme naší strategii alternativních paliv
a začínáme v DPP budovat novou flotilu nízkoemisních a bezemisních silničních
vozidel. Letos v ní chceme výrazně pokročit. V rámci této strategie bychom
chtěli vypsat další veřejné zakázky na nákup 140 hybridních autobusů, 15
kloubových trolejbusů pro linku 140, 45 bateriových trolejbusů standardní délky
pro elektrifikaci linek na levém břehu Vltavy. A příští rok také otestovat
autobus na vodíkový pohon. Paralelně s nákupem nových elektrobusů připravujeme
pro ně nabíjecí infrastrukturu v garáži Vršovice a na konečných zastávkách
Strašnická a Želivského, kterou letos chceme dokončit, abychom na konci tohoto
roku mohli první vozidlo Škoda E’City nasadit do běžného provozu v Praze,“ doplňuje
Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Součástí dodávky je i možná opce na technickou podporu na budoucí rozvoj
dalších funkcí informačního systému a energetického managementu (jedná se např.
o vzdálené sledování spotřeby vozidel nebo kontrolu nad stavem baterie), dále
náhradní baterie pro výměny během plánované životnosti vozidel. Také software a
hardware pro diagnostiku závad vozidel a statické nabíječky pro noční nabíjení
v depu. Kompletní flotilu elektrobusů Škoda dodá dvanáct měsíců od podpisu
smlouvy. Jde o první zakázku elektrobusů, na které Škoda bude spolupracovat se
sesterskou společností Temsa z Turecka.
Elektrobusy ze Škodovky nabízejí unikátní řešení s dvoupólovým dobíjením a
galvanicky izolovaným nabíječem na voze. „Pro lepší srozumitelnost to znamená,
že během dne, když je vůz v provozu, se pomocí pantografu dobije ze stávající
infrastruktury pro tramvajové či do budoucna plánované trolejbusové vedení.
Jsem rád, že právě dopravní podnik Praha získá nejnovější elektrobus Škoda
E’City. Bude tak profitovat ze zásadního posílení skupiny Škoda na poli
kolových vozidel, díky akvizici společnosti Temsa skupinou PPF,“ uvádí Zdeněk
Majer, člen představenstva a Senior Viceprezident pro Obchod skupiny Škoda
Transportation a člen představenstva Temsa. Tento typ dobíjení je zatím
plánován na jedné z konečných stanic po dobu 15-30 minut, čímž je doplněna část
celkové kapacity baterie, což umožní vozidlu absolvovat další okruh. Výhodou
tohoto řešení je ideální kontrola energetické bilance vozu a hlavně nízké
náklady na dobíjecí infrastrukturu.
„Elektrobusy vybavené tímto typem dobíjení mají v reálu delší denní dojezd a
vyšší flexibilitu v nasazování na různé tratě. Vozidla se stejným technickým
řešením jsme již dodali například do Českých Budějovic, Zlína nebo do slovenské
Žiliny. Další škodovácké elektrobusy jsou v provozu například v Třinci,
Trutnově nebo dalším slovenském městě Šaľa,“ dodává Zdeněk Majer.