Dekarbonizace dopravy je pomalá ve srovnání s jinými ekonomickými odvětvími, jako jsou dodávky energie a průmysl. V protikladu stále rostoucími emisemi z dopravy, emise železničního sektoru se v posledních třech desetiletích významně snížily a tento trend pokračuje i nadále. Železnice je nejméně znečišťujícím prostředkem veřejné dopravy, na celkovém znečištění z dopravy se podílí 0,5 % emisí CO2. Logicky bude dekarbonizace dopravy závist právě na zvýšení podílu železnic na trhu dopravy. Železnice by se měla jasně stát základem všech národních dopravních strategií s důrazem na ekologii a udržitelnost
Strategie Evropské komise pro udržitelnou a inteligentní mobilitu, zveřejněná v prosinci 2020, požaduje „rozhodná opatření k přesunu větší aktivity k udržitelnějším způsobům dopravy“. Strategie identifikuje zdvojnásobení vysokorychlostní železniční dopravy v Evropě do roku 2030 a ztrojnásobení do roku 2050 jako milníky osobní dopravy. U železniční nákladní dopravy je jejím cílem 50% nárůst do roku 2030 a zdvojnásobení do roku 2050.
Evropská unie klade velký důraz na dekarbonizaci a klimatickou neutralitu a tím pádem klade větší důraz na železniční dopravu. Zdroje přidělené na rozvoj železnice v následujícím víceletém finančním rámci EU budou hrát klíčovou roli při zajištění, aby dopravní systém jako celek podporoval hospodářské oživení a růst EU. A investice do železniční dopravy by měly být na předním místě.
A jaký je návrh pro Operační program doprava pro roky 2021 – 2027?
Výchozím dokumentem pro tvorbu Operačního programu Doprava 2021–2027 je Národní koncepce realizace politiky soudržnosti v ČR po roce 2020. Jako strategický cíl si v této koncepci Česká republika vytyčila „Efektivní dostupnou a k životnímu prostředí šetrnou dopravu“. Pro Českou republiku je jednoznačnou prioritou rozvoj páteřní, příměstské a městské dopravní infrastruktury a udržitelné dopravy, což umožní lepší propojení mezi regiony a mezi Českou republikou a ostatními státy EU.
Operační program Doprava 2021–2027 bude mít tři věcné priority a čtvrtá priorita je určena pro Technickou pomoc:
• Priorita 1 – Evropská, celostátní a regionální mobilita v silniční a železniční dopravě
• Priorita 2 – Celostátní a regionální mobilita v silniční dopravě
• Priorita 3 – Udržitelná městská mobilita a alternativní paliva
• Priorita 4 – Technická pomoc
Alokace: 4,9 mld. EUR (cca 126,8 mld. Kč)
OBDOBÍ | Železniční infrastruktura mld. EUR | Silniční infrastruktura mld. EUR | Udržitelná mobilita a alternativní paliva mld. EUR | Technická pomoc mld. EUR | Celkem mld. EUR |
2014 – 2020 | 2,3 | 2,1 | 0,1 | 0,1 | 4,6 |
2021 – 2027 | 0,9 | 2,9 | 0,9 | 0,2 | 4,9 |
Je třeba přesunout priority směrem k udržitelným dopravním řešením a přehodnotit plán projektů, aby byl zajištěn modální přechod od silniční dopravy k železnici a čisté městské mobilitě. Na základě stávajících specifických cílů v návrhu operačního programu Doprava je výše silničního krytí více než dvojnásobná oproti železnici a tento nevyvážený přístup odrážejí odpovídající ukazatele z hlediska modernizace dopravní sítě.