Provoz na neelektrifikovaných tratích s nižší zátěží pro životní prostředí. Tak by se dalo shrnout výhody bateriových elektrických multifunkčních jednotek (BEMU). O tomto řešení se mezi výrobci vlaků a dopravci mluví řadu let, s rostoucí poptávkou po řešení nezatěžujících životní prostředí se ale toto téma dostává stále více do popředí. Na kolejích se tak začínají objevovat první bateriové vlaky, přičemž cílem je zajistit obslužnost neelektrifikovaných tratí za současného snížení emisí a zvýšení cestovního komfortu.
Bateriové vlaky se jistě brzy stanou i součástí české železnice. Jejich vývoj brzy dokončí i Škoda Group, která bateriové vlaky postavila na oblíbené platformě známého RegioPantera. Využila tak dlouholetých zkušeností s typem vozidla, kterého si zákazníci tímto objednali již téměř 300 kusů. „Bateriový vlak rozšiřuje portfolio našich ekologických bezemisních řešení a je pro nás logický krok doplnit osvědčenou elektrickou jednotku Panter o trakční baterii. Máme bohaté zkušenosti s výrobou trolejbusů s trakčními bateriemi či elektrobusů. Málokdo navíc ví, že v Turecku slouží od roku 2015 celkem 12 našich tramvají s bateriovým pohonem a dalších 14 jsme jich dodali i do Eskişehiru,“ říká Tomáš Ignačák, Prezident Regionu CZ/SK ve Škoda Group.
Vozidlo pro bateriovou variantu navíc neprošlo žádnými velkými změnami. Škodovka využila volný prostor na střeše vozidla, na který umístila tři bateriové balíčky. Vše ostatní zůstává stejné. RegioPanter jako BEMU tak dokáže při maximální rychlosti do 120 km/h ujet až 80 km, což zajistí pohodlné pokrytí regionálních neelektrifikovaných tratí. Baterie se pak průběžně dobíjí jízdou pod trakčním vedením nebo rekuperační energií při brždění. Škoda Group pracovala na vývoji BEMU několik let. Za tu dobu se podařilo vytvořit vozidlo, které dovede na tratích nahradit dieselové vlaky a ušetřit dopravcům nemalé náklady.
Škoda Group má dlouholeté zkušenosti s výrobou vozidel s bateriemi. Cestujícím v tureckém městě Konya slouží od roku 2015 celkem 12 tramvají s bateriovým pohonem, rovněž 14 kusů tramvají pro město Eskişehir bylo vybaveno trakčními bateriemi a aktuálně se trakční baterie nabízejí i u dodávek tramvají pro německá města Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg. Velmi úspěšná je Škoda i na trhu s dvouzdrojovými trolejbusy, kde je součástí jejich pohonu i trakční baterie. Co si pod tím představit? Tam, kde má město postavenou infrastrukturu, je trolejbus napájen z troleje. V místech, kde trolejové vedení není, se trolejbus přepne na baterie a může tak obsluhovat další potřebnou lokalitu, než se opět dostane pod trolejové vedení. Toto řešení je vlastně velmi podobné tomu u bateriového vlaku od Škodovky.
Velkou výhodou nasazení bateriových vlaků je i snížení počtů přestupů, které cestující musí absolvovat na cestách na linkách, které jsou částečně elektrifikovány a částečně neelektrifikovány. Bateriové vlaky mohou bez problémů absolvovat trať, čímž se výrazně zvýší komfort pro cestující, a zároveň může provozovatel snížit celkový počet provozovaných souprav. Vlaky využívající bateriový pohon jsou nejčistším řešením k nahrazení tradičních dieselových vozidel. Autor je to způsob, jak postupně zlepšit kvalitu ovzduší a dosáhnout tak klimatických cílů, které si společnost nastavila. Příkladem může být Evropská zelená dohoda využívající snížení emisí z dopravy o 90 % do roku 2050. Portfolio produktů Škoda Group se již nyní soustředí na moderní bezemisní vozidla, jako jsou tramvaje a trolejbusy, svou pozornost ale zaměřuje i na další alternativy, jako je například využití vodíku. A i nadále bude v souladu se svými strategiemi podporovat ekologická vozidla pro udržitelnou mobilitu.
„S novými bateriovými vozidly získá dopravce osvědčenou elektrickou jednotku doplněnou o bateriový box označenou jako BEMU. Tato bateriová jednotka je z velké části vhodná s osvědčenou jednotkou EMU, viditelným rozdílem budou další boxy na střeše vlaku a zejména schopnost plnohodnotné bezemisní jízdy na tratích bez trolejového vedení,“ doplňuje Tomáš Ignačák .