Alternativní trhy v kontextu ruské agrese proti Ukrajině – západní Balkán a Turecko
V Istanbulu se uskutečnil již 10. ročník veletrhu železničního průmyslu EURASIA RAIL. Zastoupení českých firem bylo organizováno v rámci oficiální účasti v gesci Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) a Asociace podniků železničního průmyslu (ACRI). V rámci společné expozice se představilo 12 český společností. Velká část z vystavujících má již v Turecku stopu s předchozími projekty a pevně věří, že naváží na tyto úspěchy.
„Veletrh Eurasia Rail má pro český železniční průmysl zásadní význam. Členové ACRI se letos tohoto veletrhu zúčastnili ve velkém počtu již podesáté. Veletrh jim totiž nabízí skvělou příležitost prezentovat se na tureckém trhu,“ říká Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI, a dodává: „Je to unikátní příležitost k rozvinutí obchodních kontaktů, která přináší zásadní obchodní úspěchy, ať jde například o dodávky kolejových vozidel, signalizačních a řídících systémů, dvojkolí nebo o testování tureckých výrobků českými výzkumnými ústavy a laboratořemi.“
Turecká železnice
Zájem o Turecko je evidentní. Firmy se snaží čelit stále přetrvávajícím narušeným odběratelsko-dodavatelským řetězcům a také krizi způsobené válečným konfliktem mezi Ukrajinou a Ruskem. Turecko je prezidentskou republikou, největší ekonomikou Blízkého východu a 6. největším obchodním partnerem EU. Je třeba také vidět problémy, jakým bezesporu je i rekordně rostoucí inflace, která na konci roku 2022 dosáhla téměř 65 %. Nehledě na současnou makroekonomickou nestabilitu, je Turecko země s velkým potenciálem dalšího růstu. Díky rozvinuté produkční infrastruktuře a levné pracovní síle, existenci celní unie s EU a moderní základní infrastruktuře má Turecko předpoklady být významnou produkční i importní alternativou k asijským zemím.
Co se týká železnice, Turecko disponuje 6. nejdelší sítí vysokorychlostních železnic v Evropě, velice ovšem zaostává v oblasti městské kolejové dopravy. Turecko je země s nejvíce milionovými městy v Evropě (23), což s sebou nese velké problémy s přelidněním a dopravou v městských oblastech. Většina měst do svých strategických plánů zahrnuje výstavbu nových linek metra či tramvají.
Posilující význam česko-tureckého partnerství v oblasti železničního průmyslu se odráží ve zvyšování počtu českých vystavovatelů i velikosti české národní expozice na veletrhu EURASIA RAIL oproti předchozím ročníkům.
Česká stopa v Turecku
Řada z členů ACRI se velmi úspěšně podílí na již probíhající zásadní modernizaci turecké dopravy. Ať už se jedná o dodávky moderních tramvají skupiny Škoda Group pro města Konya a Eskişehir, dodávky elektro-výzbroje pro lokomotivy, signalizační systém istanbulského metra dodaný společností AŽD Praha, či dvojkolí společnosti GHH–BONATRANS dodávaná tureckým železnicím a dopravním podnikům nebo dodávky převodovek brněnské VOITH pro tureckou společnost Bozankaya. „Věříme, že další úspěchy na sebe nenechají dlouho čekat a český železniční průmysl bude dál posilovat svůj exportní potenciál do Turecka i dalších zemí,“ doplňuje na závěr Marie Vopálenská.
Škoda Group nabízí novinky na svých tramvajích, které zvyšují bezpečnost a snižují provozní náklady. Jedná se například o systém ACS – antikolizní systém. To je první krok směrem k autonomní tramvaji a také se jedná o jeden klíčový bezpečnostní prvek, který umožnuje zabránit střetu vozidla s chodci, protože řidič tramvaje je o pohybu/přítomnosti chodce varován. Dále jsou to důležité systémy jako je informační a bezpečnostní systém, systém počítání pasažérů případně funkce Premis. To je prediktivní diagnostika, která lépe monitoruje stav vozidla a jeho jednotlivých částí. Díky tomuto systému se prodlužuje životnost součástek a provozovatel dokáže pružněji reagovat na případné výměny či servis. Škoda Group již do Turecka dodávala tramvaje, a to konkrétně do měst Konya a Eskisehir. I nyní tak má zájem nabízet svoje moderní řešení pro udržitelnou mobilitu, a to například do měst jako jsou Mersin, či opět Konya a Eskisehir.
MSV ELEKTRONIKA – společnost specializující se na vývoj a výrobu elektronických zařízení pro kolejová vozidla. Nabízí moderní řídící a informační systémy, vnější LED osvětlení pro vlaky, rozvaděče a kabelové svazky. Spolupracuje s předními železničními společnostmi a jejich produkty jsou inovativní, spolehlivé a bezpečné.
DAKO-CZ – výrobce a dodavatel brzdových systémů pro kolejová vodidla. Na veletrhu zástupci společnosti představí brzdové systémy a komponenty pro osobní vozy, nákladní vagóny a metro, věnovat se budou i problematice servisu brzdových systémů a představí novinky jak z hydraulické, tak pneumatické oblasti.
MSV METAL Studénka – je významným dodavatelem železničních podsestav – nárazníků, táhlových ústrojí, šroubovek a tažných háků včetně bezpečnostních podvozkových výkovků. Společnost byla založena v roce 1900 a od té doby dodává své výrobky do celého světa. Nachází se v České republice, městě Studénka. Koncem tohoto roku MSV uvede na trh inovovaný nárazník kat. A s plastovou vložkou, který byl vyvinut na základě požadavku zákazníků.
VÚKV – nabízí činnosti v oblasti výzkumu, vývoje a zkušebnictví kolejových vozidel železniční a městské kolejové dopravy a jejich částí, kde provádí také poradenskou a konzultační činnosti. Cílovou skupinou jsou domácí i zahraniční výrobci dopravní techniky, opravárenské závody, správci infrastruktury, dopravci a provozovatelé vozidel. Firma provádí aplikovaný výzkum v oblasti pevnosti, brzdy, jízdního komfortu, zkušebních metod a postupů. V oblasti vývoje jsou náplní projektové a konstrukční práce kolejových vozidel všech provedení, podvozků a součástí vozidel pro renomované evropské i světové výrobce.
RETEX – na veletrhu EURASIA RAIL představí nové materiály – vyspělé akusticko-tepelně izolační materiály pro kolejová vozidla s vynikajícími parametry. Produkty splňují nejvyšší standardy kvality a mají jedinečné vlastnosti díky, kterým jsou vhodné do moderních vlaků či tramvají. Novinkou je produkt Envizol Train, který je vyrobený z recyklovaných polyesterových vláken se speciální úpravou. Jedinečnost materiálu spočívá především v použití speciálních nehořlavých vláken a způsobu jejich uložení. Dalším novým materiálem je mimořádně odolná textilie MEPAR. Velmi vysokou odolnost materiálu zajišťují recyklovaná aramidová vlákna. Materiál je tak vhodný pro ochranné textilní vrstvy sedadel vlaků, tramvají či autobusů, kterým se díky použitím materiálu zásadně zvýší životnost. Vrchní pěnovou část sedadel pak ochrání nová materiál Untex VSS. Kromě toho, že poslouží jako ochranná vrstva, tak zároveň vytvoří zjemňující efekt. Ten ocení zejména výrobci koženého čalounění.