V plzeňském závodě Škoda Group probíhají finální práce na prvním červeno-šedém RegioPanteru pro Pražskou integrovanou dopravu. Od léta 2024 bude jezdit na území Prahy a Středočeského kraje. V roce 2024 předá dodavatel Škoda Group Českým drahám více než 50 jednotek RegioPanter o zhruba 150 vozech v několika různých provedeních.
„V roce 2024 nás čeká rekordní obměna regionálních vlaků. V jediném roce převezmeme více než 50 nových bezbariérových elektrických jednotek RegioPanter. Ty zamíří hned do šesti krajů České republiky. Ze začátku roku budou pokračovat dodávky do Olomouckého kraje, kde díky novým vlakům na jaře 2024 ukončíme provoz starších souprav, například legendárních Tornád,“ říká Michal Krapinec, generální ředitel a předseda představenstva Českých drah.
Následovat budou vlaky pro Královéhradecký kraj, od léta se objeví další pět jednotek v Jihočeském kraji, 22 jednotek půjde pro Prahu a Středočeský kraj a ještě před koncem roku má zamířit pětice nových RegioPanterů také do Zlínského kraje. „Díky tomu odstavíme v uvedených regionech desítky starších osobních vozů a množství elektrických lokomotiv,“ doplnil Michal Krapinec.
„V příštím roce chceme dohnat malé, několikatýdenní zpoždění v dodávkách elektrických jednotek RegioPanter pro České dráhy a předat všem českým regionům nové vlaky podle plánu. Do jejich výroby se zapojily závody Škoda Group v Plzni, Ostravě a v Šumperku. Škoda kromě samotné výroby vozidel dodává i veškeré klíčové komponenty a subsystémy, a to včetně kompletní trakce, podvozků a řídicích systémů vozidla,“ informoval Tomáš Ignačák, President Regionů CZ/SK a Central East ve Škoda Group.
Podle jeho slov využívá výrobce i množství českých subdodavatelů, např. interiéry, sedadla, informační a kamerové systémy, dvojkolí a podobně. „Abychom vše zvládli, plánujeme v průběhu některých měsíců předávat Českým drahám nové vlaky s kadencí až dvou jednotek týdně. S předstihem jsme vyrobili také vlak pro Prahu a Středočeský kraj, který má mírně odlišný interiér a kapacitu. Proto musí vykonat ještě další dodatečné zkoušky, a musí být schválena tato odlišná varianta typu Škoda 20 Ev. Od léta obslouží linky v centrální části republiky,“ pokračoval Tomáš Ignačák.
Elektrické jednotky RegioPanter jsou moderní bezbariérové vlaky vybavené klimatizací, palubní sítí Wi-Fi, možností napájení cestovní elektroniky ze zásuvek 230 V 50 Hz AC a USB kontaktů a v nejnovější verzi nabízí také dobíjení elektrických invalidních vozíků a elektrokol. Vlaky disponují velkým prostorem pro umístění invalidních vozíků, kočárků, jízdních kol a dalších objemných zavazadel. RegioPantery jsou vybaveny nejmodernější bezpečnostní a komunikační technikou, jako jsou evropský vlakový zabezpečovač ETCS nebo radiokomunikace GSM-R. Jednotky pro Prahu a Středočeský kraj jsou upravené pro specifické potřeby největší aglomerace v zemi. Oproti standardnímu vybavení RegioPanterů budou v barevném provedení dle požadavků Pražské integrované dopravy, budou mít větší 1. třídu, vnitřní kamerový systém a systém počítání cestujících.
Jednotky dodané v roce 2024 obslouží například tratě z Olomouce přes Přerov do Valašského Meziříčí a Vsetína, z Hradce Králové do Chlumce nad Cidlinou a Týniště nad Orlicí, z Prahy přes Kralupy nad Vltavou do Roudnice nad Labem, Lovosic a Ústí nad Labem nebo z Prahy do Kolína, Kutné Hory a Čáslavi, z Českých Budějovic do Rybníka a Lipna nad Vltavou nebo z Přerova přes Otrokovice a Staré Město u Uh. Hradiště do Břeclavi.
Na konci příštího roku budou České dráhy disponovat celkem 147 elektrickými jednotkami RegioPanter v různých provedeních, která budou mít dohromady 374 klimatizovaných vozů s více než 28 000 komfortními místy k sezení. Škoda Group již vyrobila nebo je u ní objednáno dohromady 315 elektrických jednotek produkovaných na bázi jednotek RegioPanter dodávaných do 5 zemí Evropy a Asie.