Také během prvního pololetí roku 2024 rostl počet cestujících největšího českého železničního dopravce. České dráhy za prvních šest měsíců přepravily 82 milionů cestujících, kteří ujeli 3 914 milionů kilometrů.
„První polovina letošního roku potvrzuje dlouhodobý trend rostoucího zájmu o železniční dopravu na dálkových linkách. Ve srovnání s první polovinou roku 2023 jsme přepravili zhruba o 2,5 milionu cestujících více a přepravní výkon je vyšší o 305 milionů oskm. Výrazně narostla přepravní vzdálenost na 48 kilometrů,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel ČD.
Největší nárůsty až v desítkách procent zaznamenávají ČD především u mezistátních dálkových linek, které spojují Prahu s Vídní, Berlínem, Hamburkem a Drážďany, tedy u spojů Berliner a Vindobona. U domácích spojů roste nejvíce poptávka na linkách v dálkové dopravě a v regionální dopravě, kde byly nasazeny moderní vlaky s řadou dalších doplňkových služeb.
V dálkové dopravě jde především o linky spojující Prahu s Českou Třebovou, Olomoucí, Ostravou, Brnem a Českými Budějovicemi. „V regionální dopravě evidujeme růst počtu cestujících například v Olomouckém kraji, kde v průběhu roku došlo k nasazení nových vozidel, ke zvýšení cestovní rychlosti a zkrácení cestovních časů,“ pokračuje Michal Krapinec.
Vedle počtu cestujících výrazně narostl přepravní výkon a průměrná přepravní vzdálenost se prodloužila o 2,4 kilometru. Přírůstek cestujících a přepravních výkonů je úspěchem i s ohledem ke změně dopravce na frekventované příměstské lince P1 jih na Plzeňsku. Reálně je tak růst počtu zákazníků na srovnatelném území ještě o něco vyšší.
V poptávce po cestování trvá pocovidový trend práce z domova nebo pracovních videokonferencí, který ovlivňuje poptávku po dojíždění do zaměstnání a na služební cesty. Naopak roste zájem o volnočasové cestování. To se projevuje například v pravidelném posilování spojů pro fotbalové a hokejové fanoušky nebo v zájmu o mezistátní turistické cesty.