Od 29. září nasadily České dráhy denně na dva páry vlaků Berliner provozované v kooperaci s Deutsche Bahn nejnovější soupravy pro dálkovou dopravu ComfortJet od konsorcia výrobců Siemens Mobility a Škoda Group. ČD prozatím uvedly do provozu čtyři soupravy v přechodném osmivozovém řazení bez řídicího a restauračního vozu.
České dráhy, Siemens Mobility a Škoda Group také představily ComfortJet evropské veřejnosti na mezinárodním železničním veletrhu Innotrans 2024 v Berlíně. „Soupravy ComfortJet představují vrchol současné nabídky Českých drah. Jsou vybavené nejmodernějšími prvky a nabízejí cestujícím bezkonkurenční komfort pro jejich cesty bez ohledu na to, jestli jedou za prací nebo za zábavou. Soupravy nyní přebíráme v dočasném osmivozovém řazení bez řídicího a restauračního vozu, které by nám výrobce měl začít dodávat v průběhu příštího roku. Proto nyní budeme do pravidelného řazení přidávat restaurační vůz klasické stavby, abychom cestující nepřipravili o kulinářské zážitky na palubě našich vlaků,“ zdůrazňuje předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Jak budou pokračovat přebírky ComfortJetů, rozšíří ČD jejich provoz i na vlaky Vindobona nebo Metropolitan. Postupně tak ovládnou přepravu cestujících na našich nejdůležitějších mezistátních linkách a spolu s tím na nejdůležitějších vnitrostátních koridorech z Prahy do Brna, Pardubic nebo Ústí nad Labem.
Od neděle 29. září jsou dvě soupravy ComfortJet nasazeny v pravidelném řazení na spoje EC 178 / 175 a EC 176 / 177 Berliner Praha – Berlín a zpět. Vozy ComfortJet budou na vlacích doplněny o restaurační vozy typu WRmz815, které pravidelní cestující do Berlína velmi dobře znají. Od pondělí 23. září České dráhy také dočasně nasadily jednu soupravu ComfortJet na vybrané Košičany na lince Praha – Ostrava – Košice. Další aktuálně převzaté soupravy budou nyní sloužit jako oběhová záloha, respektive na nich bude pokračovat zácvik palubního a dílenského personálu.
„Energeticky úsporná a bezemisní jízda vlakem rychlostí 200 km/h a více je účinným nástrojem k propojení území uvnitř státu i za jeho hranicemi. Začlenění České republiky do evropského systému mezistátních dálkových vlaků, zároveň sloužících i vnitrostátním přepravám, a v blízké budoucnosti i do vysokorychlostního železničního systému, je správným a důležitým trendem,“ říká Roman Kokšal, CEO Siemens Mobility Česká republika.
„Naše partnerství se Siemens Mobility je skvělým příkladem úspěšné spolupráce, kterou jsme společně vybudovali. Jedná se o již druhý projekt v řadě na osobní vozy, který společně realizujeme, což je důkazem vzájemné důvěry v naše schopnosti. Jsem hrdý na náš tým v Ostravě, kde probíhá montáž vlaků, a i na náš tým v Plzni, který díky své odbornosti dodal centrální zdroj energie pro tyto moderní vozy. Společně přinášíme inovativní a spolehlivá řešení pro budoucnost železniční dopravy v Evropě, která odpovídají potřebám cestujících i dopravců,“ říká Petr Novotný, CEO Škoda Group.
Nasazení souprav do mezinárodního provozu na prestižní lince navazuje na uplynulé měsíce, kdy probíhalo testování a ladění všech vlakových systémů tak, aby soupravy byla od prvního dne provozu ve špičkové kondici. Na první soupravě, kterou převzaly České dráhy do svého vlastnictví ještě před létem, proběhla řada zkušebních jízd po různých tratích v České republice i v Německu, a to za účasti zástupců partnerského dopravce Deutsche Bahn. Palubní personál Českých drah se s ComfortJetem seznamoval v uplynulých měsících také při tuzemských jízdách na spojích mezi Prahou a Bohumínem.