Projekt Českých drah a jejich partnerů zaměřený na testování ekologického paliva se zvýšeným podílem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje HVO vstoupil do své třetí fáze. Po laboratorních testech a po zkouškách ve Zkušebním centru VUZ u Velimi byl oficiálně zahájen zkušební provoz tří motorových jednotek RegioFox v běžném provozu, které budou využívat nové palivo dodávané společností ČEPRO.
„Na ministerstvu dopravy věnujeme značnou pozornost tématu technologické neutrality v oblasti šetrných paliv, které v celém výrobním cyklu vedou k omezení emisí. To se týká také železnice, kam kromě elektrizace dalších tratí přivádíme bateriové vlaky a podporujeme též využití alternativních paliv. Testování paliva do dieselových motorů z hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO) u Českých drah proto vnímám jako součást našeho společného úsilí o snižování emisí CO2 v dopravě,“ říká Martin Kupka, ministr dopravy České republiky.

„Tato aktivita zapadá do dlouhodobé strategie Českých drah v oblasti snižování emisí, využívání obnovitelných zdrojů a zvyšování kvality života v okolí železnice. Testujeme nové možnosti v oblasti elektrických vozidel a využití vlaků poháněných elektřinou z baterií, ale chceme snižovat emise také u našich motorových vlaků. Dvě třetiny českých a moravských tratí jsou stále bez elektrizace a současná masivní obnova motorových jednotek vybavených moderními motory Rolls-Royce schopnými využívat palivo s vysokým podílem biosložky nám otevírá prostor v praxi vyzkoušet a v budoucnosti i využívat udržitelné palivo vyráběné zpracováním odpadních tuků a rostlinných olejů s nižšími emisemi, a to především oxidu uhličitého,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Projekt testování paliva s biosložkou na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje HVO je naplánován na roky 2024 a 2025 a je rozdělen do tří etap. Během první fáze byly identifikovány vhodné palivové směsi, uskutečněny jejich atestace a byla analyzována také legislativní rovina využívání udržitelných paliv s vyšším podílem biosložky.
V druhé fázi proběhlo testování směsí s různě velkým podílem biosložky v motorových jednotkách PESA řady 847 ve Zkušebním centru VUZ Velim. Motory Rolls-Royce těchto jednotek jsou homologovány na použití biopaliv, jako je např. směs motorové nafty a HVO. Při zkouškách se porovnávaly parametry výkonu vlaku, spotřeby paliva a naměřené emise u čisté motorové nafty, směsi motorové nafty a biosložky s podílem 15 % nebo 30 % a při provozu na 100 % biopaliva.

Na základě vyhodnocení provedených měření bylo nyní přistoupeno k třetí, závěrečné části projektu, kdy se uskuteční testování nejlépe vyhodnocené palivové směsi v podmínkách reálného provozu na tratích Rakovník – Beroun a Beroun – Rudná u Prahy – Praha a srovnání s provozem na čistou motorovou naftu. Zkoušky se budou provádět na třech jednotkách řady 847 RegioFox oblastního centra údržby v Rakovníku. Délka testování bude minimálně půl roku a využije se při něm palivo s optimálním 20% podílem biosložky. Palivo bude dodávat společnost ČEPRO, která je na základě veřejné soutěže dodavatelem paliva pro vlaky Českých drah v letech 2023 až 2026.
Na celém projektu se vedle Českých drah podílejí také ČVUT Centrum vozidel udržitelné mobility, Výzkumný ústav železniční a společnost PESA. V první a ve druhé fázi projektu to byla také společnost ORLEN Unipetrol a její výzkumně-vzdělávací centrum, ve třetí fázi jsou to objednatelé spojů Středočeský kraj a hlavní město Praha a dodavatel paliva společnost ČEPRO.