České dráhy vyhlásily veřejnou zakázku na modernizaci motorových lokomotiv řady 754, které budou součástí nabídky na zajištění veřejné dopravy na neelektrizovaných tratích. V rámci plnění rámcové dohody má být modernizováno až 30 motorových lokomotiv řady 754. Modernizace lokomotiv má zajistit provoz na některých neelektrifikovaných tratích do doby, než na nich dojde k zavedení elektrického provozu.

„V uplynulých letech jsme provedli průzkum trhu zaměřený na obnovu našich traťových dieselelektrických lokomotiv řady 754, které slouží k dopravě rychlíků a regionálních vlaků na některých neelektrizovaných tratích. Po získání informací z trhu v oblasti nových dieselelektrických nebo duálních lokomotiv a po prověření případné modernizace stávajících strojů jsme vybrali jako nejvýhodnější řešení modernizaci současné řady lokomotiv 754. Ty zajistí provoz klasických vlakových souprav na hlavních dosud neelektrizovaných tratích do doby jejich elektrizace,“ říká člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah a pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

Podle jeho slov tento typ lokomotiv momentálně dopravuje například rychlíky z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic, z Hradce Králové do Trutnova, z Klatov do Železné Rudy anebo víkendové posílené osobní vlaky složené z klasických vozů na Posázavském pacifiku.

Předmětem zakázky je uzavření rámcové dohody na modernizaci až 30 motorových lokomotivy řady 754, přičemž je garantovaný odběr nejméně 10 lokomotiv. Při modernizaci budou všechny lokomotivy vybaveny vlakovým zabezpečovačem ETCS. Vedle plánovaných traťových výkonů budou používané při mimořádnostech, např. v případě poškození trakčního vedení nebo při plánovaných napěťových výlukách. Sériové stroje řady 754 (dříve T 478.4) vyráběla v letech 1979 a 1980 lokomotivka ČKD Sokolovo v Praze-Libni.
Stroje byly určeny pro dopravu osobních vlaků, zpočátku především expresů a rychlíků, s elektrickým vytápěním souprav. Dosahují maximální rychlost 100 km/h a mají výkon 1 472 kW. Konstrukčně vycházely z řady 753 (dříve T 478.3) vyráběné v letech 1968 až 1977. Několik strojů bylo upraveno pro provoz v Polsku a zapůjčeno PKP Intercity. Pro charakteristický tvar čela a kabiny strojvedoucího se jim přezdívá „brejlovec“.