Společnost CZ LOKO dále upevňuje svou pozici na skandinávském trhu, který se stal jedním z hlavních exportních regionů českého výrobce. Ve Švédsku a Norsku už nyní jezdí desítky lokomotiv EffiShunter 1000, které dokazují, že česká technologie obstojí i v nejnáročnějších provozních a klimatických podmínkách Evropy.
Významným partnerem CZ LOKO na Skandinávském poloostrově jsou švédské společnosti AC FINANCE a RailCare, pro kterou výrobce dodal celkem 14 lokomotiv EffiShunter 1000. Dalších pět vozidel vlastní norská společnost TrainPoint Norway, další pět převezme na přelomu roku 2025 a 2026, přičemž celková hodnota zakázky činí 72 mil EUR. Lokomotivy jsou schváleny pro provoz ve Švédsku i Norsku.

„Skandinávie je pro nás mimořádně důležitý region. Švédsko a Norsko jsou si blízké podobně jako Česká republika a Slovensko. Tato spolupráce nám otevírá nové obchodní příležitosti a pomáhá posilovat naši značku v Evropě,“ uvedl Josef Gulyás, generální ředitel CZ LOKO.
Lokomotivy pro severské zákazníky jsou vybaveny dálkovým ovládáním, které umožňuje strojvedoucímu vystoupit z kabiny a řízení provádět na dálku. Tato funkce se v Česku příliš nevyužívá, ale ve Švédsku je přísným požadavkem. Tento systém zefektivňuje provoz a šetří personál při posunových pracích na vlečkách. Součástí výbavy je také propojení s evropským zabezpečovacím systémem ETCS, který zajišťuje plnou kompatibilitu s evropskou železniční sítí.
Podmínky pro schvalování a tendry ve Švédsku jsou výrazně přísnější než v České republice. Lokomotivy musely projít kompletním testovacím provozem během celé zimy, aby se potvrdila jejich spolehlivost v extrémních teplotách a náročných klimatických podmínkách. Švédské úřady zároveň kladou mnohem větší důraz na environmentální odpovědnost dodavatelů, což má vliv na celý výrobní proces i následný provoz vozidla.

„Na spolupráci s CZ LOKO si vážíme především skvělých technických vlastností lokomotiv, díky nimž jsou ideálním řešením pro extrémní výkyvy počasí, které v zimě dosahují až -40 stupňů. Díky adaptaci lokomotiv CZ LOKO na severské prostředí je možné zvládnout celoroční provoz bez jakýchkoliv problémů,“ uvedl Anders Westermark, předseda představenstva RailCare Group.
CZ LOKO provedlo úpravy olejových a brzdových systémů i řídicího softwaru tak, aby byla zajištěna spolehlivost i v extrémním prostředí. „Při testování ve Skandinávii jsme museli překročit rámec běžných certifikací. Zkušenosti z reálného provozu nám pomohly lokomotivy ještě vylepšit,“ doplnil obchodní ředitel CZ LOKO Jan Kutálek.
Dalším bezpečnostním prvkem, který je součástí dodávek lokomotiv na skandinávský trh, jsou alkoholové imobilizéry. Ty zabrání spuštění motoru, pokud přístroj detekuje alkohol v dechu strojvedoucího. Tento systém bude postupně doplněn i do lokomotiv, které již byly do Skandinávie dodány v minulých letech. Aktuálně ve Švédsku jezdí 22 lokomotiv a dodávka dalších 10 strojů je plánovaná na rok 2026. Díky rostoucímu počtu dodávek zvažuje CZ LOKO založení vlastní pobočky ve Švédsku, která by zajistila přímou servisní podporu a posílila přítomnost značky na trhu.






