Návrh čtvrtého železničního balíčku, který míří na projednání Evropským parlamentem, získává snad už definitivní podobu. Na podobě balíku návrhů směřujících k liberalizaci železniční dopravy se totiž shodli ministři dopravy zemí Evropské unie. Podle českého ministra Dana Ťoka nebude tento balíček pro ČR znamenat problém.
Celkem šest legislativních návrhů balíčku má za cíl odstranit překážky pro vytvoření jednotného evropského železničního prostoru; od roku 2020 by tak například evropské železniční společnosti mohly své služby nabízet na některých tratích v jiných zemích EU. Návrhy, se kterými přišla Evropská komise v roce 2013, mají podpořit hospodářskou soutěž a inovace na trzích vnitrostátní osobní dopravy.
„Česko je v rámci liberalizace železničního trhu na stejné vlně jako Evropská komise,“ řekl Dan Ťok. Zákon o drahách, který jeho ministerstvo předložilo vládě, podle jeho slov čtvrtý železniční balíček „ve velkém reflektuje“. Dosažený kompromis je podle českého ministra adekvátní. „Jsem za něj rád. ČR bude dál pokračovat v otevírání trhu,“ dodal ministr.
Eurokomisařka pro dopravu Violeta Bulcová míní, že dohoda je krokem na cestě k efektivnější, výkonnější, méně nákladné a kvalitnější železniční dopravě v unii. „Budou z ní mít prospěch evropští občané, firmy i veřejná správa,“ uvedla. Konečná podoba balíčku bude dojednávána předsednickou zemí unie v příštích měsících s Evropským parlamentem. Ve hře je také možnost oddělení méně problematické technické části balíčku od politické. Prioritou je ale projednání balíčku jako celku.