Správa železniční dopravní cesty slavnostně ukončila několikaletou rekonstrukci olomouckého hlavního nádraží. Cílem projektu bylo kromě celkové modernizace stanice také zvýšení traťové rychlosti, které přineslo zkrácení jízdních dob zejména u rychlíkové dopravy. Stavbu realizovalo sdružení firem pod vedením OHL ŽS.
V železniční stanici Olomouc hlavní nádraží došlo ke komplexní rekonstrukci hlavních a předjízdných kolejí. Stávající nástupiště byla modernizována a získala také nové zastřešení. Cestující se na ně stejně jako do rekonstruovaného podchodu dostanou eskalátory. Významnou součástí stavby byla také přestavba mostů a propustků v daném úseku.
„Mezi nesporná pozitiva celé stavby patří vybudování nového ostrovního nástupiště číslo 5. Díky němu se zvýšila kapacita stanice, která se řadí mezi nejfrekventovanější na síti SŽDC,“ řekl náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.
Díky rekonstrukci byla stanice uvedena do vyhovujícího stavebně technického a provozního stavu. „Výsledkem je především zvýšení traťové rychlosti až do 160 km/h na dostatečně dlouhých úsecích. Další důležitou částí modernizace bylo zajištění požadované propustnosti a vybavení tratě takovým technologickým zařízením, které umožňuje zabezpečení provozu na odpovídající úrovni,“ uvedl ředitel Divize Z – Železnice OHL ŽS Roman Veis.
Vlakové cesty do všech směrů byly zabezpečeny novým staničním zabezpečovacím zařízením. Rekonstrukce se dotkla také elektrických rozvodů, napájení a osvětlení. Do stavby byla rovněž zahrnuta modernizace trakčního vedení v celém dotčeném úseku. Modernizováno bylo sdělovací zařízení včetně zřízení integrovaných telekomunikačních zařízení. Nově je využíván automatizovaný systém dispečerské řídicí techniky.
Projekt s názvem Rekonstrukce žst. Olomouc byl výrazně podpořen finančními prostředky z Evropské unie. Jednalo se o fázovaný projekt, kdy I. fáze projektu byla spolufinancována v rámci OPD 2007–2013 a fáze II v rámci OPD 2014–2020. Celkové náklady projektu (I. i II. fáze) činily téměř 2,5 miliardy Kč bez DPH. Plánovaný příspěvek Evropské unie z Fondu soudržnosti pro celou stavbu byl až do výše 1, 77 miliardy korun, z čehož příspěvek pro fázi II může být až ve výši 441 milionů Kč. Národní financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury.