Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) prověřuje možnost zvýšení maximální rychlosti na 200 kilometrů za hodinu na některých úsecích vybraných tratí. Samozřejmě by bylo nutné tyto úseky rekonstruovat.
Současný stav tratí nedovoluje na souvislých úsecích nasazení vyšší rychlosti. Nutná je realizace stavebních prací. Jde zejména o odstranění všech úrovňových křížení se silnicemi, úpravu nástupišť, trakčního vedení a zabezpečovacího zařízení. Prověřit budou muset železničáři také všechny mosty a samotné koleje, zda vydrží při zvýšené rychlosti pravidelný provoz.
SŽDC aktuálně prověřuje nutné úpravy infrastruktury pro rychlost 200 km/h na úsecích Choceň – Uhersko, Břeclav-Vranovice, Olomouc-Dluhonice, Sudoměřice-Votice a úsek Soběslav-Doubí Nemanice-Ševětín. Na seznamu jsou také Ejpovické tunely, které budou dostavěny v listopadu.
Dopravci by na zvýšení rychlosti byli podle svých zástupců připraveni. České dráhy mají pro rychlost 200 km/h k dispozici například Pendolina, Railjety, dalších přibližně 250 osobních vozů a 30 lokomotiv. Zvýšit rychlost na 200 km/h by mohly s výjimkou spacích vozů i vlaky RegioJetu a soupravy Leo Express.