Jubilejní 150. paket lokomotiv odeslala firma CZ LOKO v první polovině letošního roku svým zákazníkům z východoevropských zemí. Tato sada komponentů byla určena pro lokomotivu TEM TMH 057, kterou si objednal estonský nákladní železniční přepravce EVR Cargo, dceřiná firma státní železniční společnosti EEesti Raudtee.
Společnost CZ LOKO přišla s konceptem, který exportuje český vývoj a českou práci, ale zároveň dává práci i místním firmám při dokončování. Dodávka paketů znamená, že do zahraničí míří kompaktní moduly, z nichž pak v Litvě, Lotyšsku nebo Bělorusku místní partnerské firmy na připravený podvozek a rám stavějí, montují a oživují samotnou lokomotivu. „Tento způsob umožňuje nejen modernizovat staré či starší lokomotivy, ale dodávat i zcela nové. Je náročnější na logistiku i organizaci práce, ale představuje cestu, jak technicky vyspělá, sofistikovaná drážní vozidla vyvážet i do teritorií, kde by to bylo bez účasti místních firem velmi složité,“ konstatuje Josef Červený, obchodní ředitel CZ LOKO pro východní Evropu.
Právě vývoj a výroba zcela nových lokomotiv určených pro provoz na tratích o rozchodu 1520 mm v poslední době převažuje. Jde o šestinápravovou TEM TMH, čtyřnápravovou TEM LTH, šestinápravovou hybridní TEM35 a šestinápravovou dvouagregátovou TEM33 a také běloruskou dvounápravovou lokomotivu TME3. Na projektech se výrazně podílí i litevská společnost TMHB, která je součástí ruské strojírenské korporace Transmašholding.