Historicky nejvyšší návrh rozpočtu Státního fondu dopravní
infrastruktury schválila vláda. Pro rok 2021 má být k dispozici na dopravní
stavby 127,5 miliardy korun. Z národních zdrojů půjde 90,5 miliardy, z
evropských bezmála 22 miliard, počítá se také s 15 miliardami evropského
nástroje na podporu oživení a odolnosti (RRF).
„Návrh rozpočtu se navýšil z původních 83,2 miliard Kč v roce 2020 na
rekordních 127,5 miliardy korun pro rok 2021. Počítáme tak v dalších letech s
rekordní výstavbou více než stovky kilometrů dálnic a desítek kilometrů
obchvatů měst, dokončení modernizace D1, výstavbou a úpravou železničních uzlů
a koridorů, budeme pokračovat v opravách desítek nádražních budov, přispějeme
také na krajské silnice II. a III. tříd,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.
Do investic v dopravě je vyčleněno 83 miliard, na neinvestiční výdaje jako je
údržba a oprava dopravní infrastruktury je pak 44,5 miliardy korun. V případě
dalších potřeb finančních prostředků, například kvůli urychlení některých
stavebních akcí, může být rozpočet navýšen.
Do rozpočtu bylo nově zapracováno využití opatření v rámci Next Generation EU,
které bude poskytnuto mimo jiné na nástroj k podpoře oživení a odolnosti RRF
(Recovery and Resilience Facility). Ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní
infrastruktury zde počítají pro příští rok s využitím 15 miliard korun v
oblasti dopravní infrastruktury.
Aktuálně je ve výstavbě 259,7 km dálnic a silnic I. třídy, z toho je 127,7
kilometrů dálnic na zelené louce (D11 Hradec Králové – Jaroměř, D35 Opatovice – Ostrov, D55 obchvat
Otrokovic nebo D7 zkapacitnění obchvatu Panenského Týnce), 71 kilometrů
modernizace D1 a 61 kilometrů silnic I. třídy. Stejným tempem bude výstavba
pokračovat i v příštím roce. Na železnici se pracuje na desítkách kilometrů tratí,
rekonstrukcí prochází 60 výpravních budov, přípravě je rekonstrukce dalších 50.
V příštím roce přibude také dalších 170 bezpečnějších železničních přejezdů.