Modernizovaný pilovrtací stroj na výrobu spojek a
automatická pila na řezání oblinové oceli. To jsou dvě nejnovější robotická
pracoviště, která usnadňují práci zaměstnancům provozu Drobné kolejivo v
Třineckých železárnách.
Provoz je jediným výrobcem železničního svršku v České republice. Do jejich
výrobního sortimentu patří železniční podkladnice, svěrky, spojky a kluzné
profily, které vznikají z válcovaných profilových pásnic a tyčí. „Postupná
robotizace tohoto provozu zefektivnila výrobu, což je důležité pro zachování
konkurenceschopnosti na evropských trzích, a v neposlední řadě usnadňuje práci
našim lidem,“ upřesňuje výrobní ředitel hutě Česlav Marek.
Pilovrtací stroj na výrobu spojek je vybaven zařízením, které odděluje a vynáší
jednotlivé tyče do vstupního dopravníku. Jeho součástí je i mechanismus na
měření křivosti tyčí. Na výstupní části pak robot automaticky spojky po řezání
a vrtání odjehlí, tedy odstraní ostré zbytky materiálu na hraně opracovaného
výrobku. Díky tomu pracovníci provozu manipulují se spojkami, které váží až 30
kg pouze prostřednictvím robota. Dřív se tyto činnosti prováděly ručně.
Nově pracují na provoze i na automatické pile, která svým výkonem po doladění
nahradí minimálně dvě pásové pily. V
posledních letech patří provoz Drobného kolejiva k nejrychleji se rozvíjejícím,
co se zavádění robotizace týče. V roce 2019 zde modernizovali i pracoviště pro
výrobu svěrek. Nový robot s nosností 30 kg a dosahem 1,5 m nahradil ruční
manipulaci s několika tisíci svěrkami za směnu.
Rozvoj tím ale nekončí. „Za frézovací linkou plánujeme instalovat automatické
odjehlování frézované drážky v žebru podkladnice. Čtyři roboti mají nahradit
brusiče s ručními bruskami. Připravujeme také další obráběcí centrum, které
nahradí dvě frézovací linky,“ uzavírá výrobní ředitel.
V těchto dnech Třinecké železárny zároveň testují automatické zařízení na
odhrotování kolejnic. Nyní je ve zkušebním provozu. Po doladění a zavedení do
plného výkonu by mělo nahradit práci jednoho člověka na směně.