Vysoce konkurenceschopné a stabilní odvětví, které dokáže odolávat i ekonomickým obtížím spojeným se současnou pandemickou situací – právě tak lze přeložit hospodářské výsledky, kterých loni dosáhly společnosti sdružené v Asociaci podniků českého železničního průmyslu (ACRI). Členové ACRI loni dosáhli obratu ve výši zhruba 77 miliard korun a co je důležité, oproti roku předchozímu, který nebyl dotčený problémy spojenými s nákazou COVID-19, jejich obrat meziročně mírně vzrostl.
„Velmi významný je podíl exportu, který v roce 2020 dosáhl 53 procent. Dokazuje to, že české firmy nabízí v tomto náročném odvětví inovativní a konkurenceschopné výrobky a služby – za 77 miliardami korun obratu ročně stojí práce v tvrdě konkurenčním oboru,“ sděluje Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI. „Stabilita oboru se ukazuje zejména v dnešní složité době jako velice důležitý faktor pro udržení zaměstnanosti. A samozřejmě je důležitá pro ekonomické ukazatele země – podle analýzy zpracované firmou Deloitte vytváří české firmy podnikající v železničním průmyslu přidanou hodnotu zhruba 26 miliard korun. Pokud k tomu zahrneme i nepřímé a indukované efekty, je to téměř 52 miliard korun, což představuje 1,3 procenta HDP České republiky.“
Celé odvětví má přitom velký potenciál růstu – krátce před současnou koronavirovou krizí přestavila Evropská komise takzvanou Zelenou dohodu pro Evropu, což je balík opatření, který má Evropě zajistit plynulý přechod na udržitelné a ekologické hospodářství. S tím přímo souvisejí i významné investice do ekologické dopravy. „Evropská unie v Zelené dohodě vyzdvihuje především roli železniční dopravy – její rozvoj a podpora jsou klíčové v plánu snížit do roku 2050 emise skleníkových plynů z dopravy o 90 procent,“ přibližuje rostoucí význam oboru Marie Vopálenská s tím, že Evropská komise zároveň oznámila, že rok 2021 se stane Rokem železnice. „Evropská unie klade velký důraz na ekologii, zásadní snižování uhlíkové stopy a klimatickou neutralitu a tím pádem hodlá podporovat posílení role železniční dopravy. A investice do této oblasti opravy by určitě měly být na předním místě i v České republice,“ doplňuje Vopálenská.
Firmy českého železničního průmyslu díky svým výsledkům patří k tahounům české ekonomiky a navíc díky vlastnímu výzkumu a vývoji zásadně přispívají k rozvoji technologicky náročného strojírenství v tuzemsku. „Jde přesně ten typ ekonomiky, po které se u nás dlouhodobě volá – sofistikovaná výroba náročných finálních produktů,“ říká Marie Vopálenská. Firmy sdružené v ACRI loni zaměstnávaly téměř 20 tisíc lidí. „Pokud vezmeme v potaz i pracovních místa u dodavatelů, dostaneme se k číslu 50 tisíc lidí. Důležité je, že jde velmi často o špičkové, technicky vzdělané odborníky a to nejen z inženýrských profesí, ale o vysoce kvalifikované dělníky.“
Konkurenceschopnost českých firem dokazují i jejich úspěchy na poli exportu. Úspěšné jsou dodávky Třineckých železáren do řady evropských zemí, dvojkolí firmy BONATRANS jezdí téměř po celém světě, tramvaje či elektrické jednotky Škoda slouží nejen v Čechách a na Slovensku, ale i v Německu, Turecku, Finsku nebo Maďarsku. České firmy se podílejí na zabezpečení železničního provozu v Bulharsku, Srbsku, Bělorusku, Slovensku a další zemích. Firmám nahrává fakt, že poptávka po posilování příměstské a městské železniční a hromadné dopravě roste jak u nás, tak i v zahraničí. „To je mimo jiné dáno právě velkým tlakem na posílení role ekologické dopravy. Je třeba si uvědomit, že kolejová doprava je jedním z klíčů pro zajištění udržitelné mobility, to ostatně vyplývá i z plánů Evropské unie na podporu této oblasti,“ uvádí ředitelka ACRI.
Příklady exportních úspěchů členských firem ACRI:
- AŽD uspěla ve výběrovém řízení na dodávku traťového zabezpečovacího zařízení na železniční trati Terespol – Brest mezi Polskem a Běloruskem;
- Skupina Škoda Transportation vyrábí elektrické jednotky pro Lotyšsko či Slovensko, dodá soupravy metra pro polskou Varšavu, tramvaje pro města v Německu;
- Společnost IGW se stala dodavatelem převodovek pro tureckou společnost Bozankaya;
- DAKO-CZ realizovala dodávku brzdových komponent na osobní vozy ÖBB DANI;
- Dodávky náhradních dílů pro původní české tramvaje v Manile firmou SKD TRADE;
- HŽP a japonská HHT budou společně dodávají pružiny pro vozy bombajského metra;
- Dodávka podsestav pro nákladní vagony z Tatravagonky Poprad firmy MSV Metal Studénka.