Dopravní mobilita budoucnosti – to nejsou jen samořiditelná auta, ale celý ekosystém navzájem propojených řešení, která vedou k bezpečnější a plynulejší dopravě ve městech. Právě ten plánují Magistrát města Plzně, Plzeňské městské dopravní podniky a Správa informačních technologií města Plzně společně se svými partnery – společnostmi O2 Czech Republic, INTENS Corporation, Škoda Transportation, Škoda Digital a Západočeskou univerzitou. Jejich zástupci podepsali memorandum o vzájemné spolupráci s cílem vytvořit z Plzně do roku 2027 centrum pro chytrou mobilitu a živou laboratoř pro testování autonomního řízení na území města. Vznikne tak první chytré město tohoto druhu v Česku.
V Plzni by tak měla vzniknout unikátní živá laboratoř, která bude v reálném prostředí testovat nejrůznější modely chytré dopravy. „Obyvatelé a návštěvníci našeho města se tak jako první v Česku budou moct setkat s ojedinělým ekosystémem propojujícím chytré tramvaje, křižovatky, zastávky nebo dokonce celou chytrou ulici. Přidat by se měly i vozy integrovaného záchranného systému,“ vysvětluje Vlastimil Gola, radní pro Smart City z plzeňského magistrátu.
Nové tramvaje pro Plzeň, které vyvíjí Škoda Transportation, jsou plně klimatizované, cestování bude skutečně komfortní a bezpečné. Rychlý nástup a výstup cestujících umožní pět dvoukřídlých dveří na obou stranách vozidla. Samozřejmostí je prostor pro přepravu kočárků, vozíčkářů, nebo třeba kol. Tramvaje ForCity Smart odpovídají nejnovějším evropským normám, včetně požadavků na nehořlavost použitých materiálů, na pevnost skříní vozidel nebo odolnost skříně vozidla proti nárazu. Například skelet čela vozidla je navržen tak, aby více chránil řidiče a cestující v případě kolizí a současně byl ohleduplný i k dalším účastníkům dopravy.
„Propojením naší smart tramvaje s inteligentním dopravním systémem města se naplňuje naše vize o řízení a rozvoji městské dopravy. Velmi si ceníme, že jsme se mohli zapojit do projektu, který s využíváním nových technologií pomůže sledovat dopravu ve městě a optimalizovat ji pro potřeby všech, kteří jsou její součástí. Naše dopravní prostředky se stanou přirozenou součástí chytrých měst budoucnosti,“ říká Kamil Mrva, Viceprezident pro Digitalizaci a IT ve skupině Škoda Transportation.
Tříčlánkové obousměrné tramvaje Škoda Transportation jsou přizpůsobeny plzeňským požadavkům a specifikům. Tramvaje, mimo jiné nabízejí technické řešení vhodné jak pro ostré oblouky, tak i pro náročné stoupání tratí v Plzni.
Moderní vůz bude vybaven širokým spektrem senzorů, které sledují trať a potenciální překážky. Do vozu bude nainstalovaná také jednotka umožňující C2X komunikaci, kterou O2 úspěšně otestovalo v rámci evropského projektu C-Roads. „Díky vozidlové jednotce dokáže tramvaj prostřednictvím hybridní komunikace ITS G5 a mobilní 5G sítě komunikovat s ostatními prvky na její trase. Řidiče upozorní například na práce na silnici či blížící se vozidlo IZS a dokáže zajistit prioritní průjezd frekventovanou křižovatkou,“ říká Martin Volný, jednatel společnosti INTENS Corporation, která v rámci projektu C-Roads testovala C2X systémy v Plzni a bude zde zodpovídat i za rozvoj chytré mobility. Cestujícím tak zajistí vyšší bezpečnost i zpřesnění jízdních řádů, Plzeňským městským dopravním podnikům pak možnost daleko lépe plánovat kapacity a snižovat intervaly tramvajové dopravy. V následujících fázích by měly být do nové tramvaje postupně přidávány další čidla v podobě kamer, lidarů a radarů, které dokážou reagovat na pohyb rychleji než lidský mozek, čímž by přispěly k vyšší bezpečnosti chodců i cestujících.
„Do roku 2027 plánujeme otestovat v Plzni provoz plně autonomní tramvaje,“ vysvětluje Roman Zarzycký, 1. náměstek primátora a předseda představenstva Plzeňských městských dopravních podniků. Nejedná se přitom o hudbu budoucnosti. K podobnému kroku přistoupili například v německé Postupimi, kde úspěšně testují robotické tramvaje už od roku 2018. „Na rozdíl od autonomních aut má autopilot v tramvaji mnohem jednodušší práci. Pohybuje se po stále stejné trase, se kterou průběžně komunikuje pomocí senzorů, a nemusí řešit tolik proměnných, které by do řízení vstupovaly. Zkušenosti ze zahraničí potvrzují, že díky omezení lidské chyby je doprava skutečně bezpečnější a plynulejší,“ dodává Roman Zarzycký.