Společnost Siemens Mobility a Helmholtzův institut
Erlangen-Norimberk pro obnovitelné energie se dohodly na spolupráci při výzkumu
v oblasti použití kapalného organického nosiče vodíku (LOHC) v železniční
dopravě.
Vodíková technologie v železniční dopravě nabývá na významu v oblasti snižování
emisí CO2 a dosahování klimatických cílů. Společnost Siemens Mobility v
posledních letech vyvinula vodíkové vozidlo Mireo Plus H. Použitý vodík je
doplňován v plynné formě a musí být skladován při vysokém tlaku, aby bylo
dosaženo jeho dostatečně vysoké hustoty.
Helmholtzův institut Erlangen-Norimberk pro obnovitelné zdroje energie (HI ERN)
je lídrem v oblasti technologie LOHC (tekutý organický nosič vodíku). Organická
nosná kapalina absorbuje vodík a uvolňuje jej pouze v případě potřeby. Vodík je
tak chemicky vázán a nemůže uniknout. Tímto způsobem jej lze bez nebezpečí
ukládat, nákladově efektivně přepravovat a bezpečně skladovat. Uchovávání
vodíku při vysokém tlaku a nízkých teplotách už není potřeba. Technologie LOHC
je zvláště vhodná pro výrobu elektrické energie na palubě mobilních aplikací,
například v kolejových vozidlech.
„Vodíková technologie je slibným řešením pro dosažení klimatické neutrality
železniční dopravy. Udržitelnost má pro společnost Siemens Mobility vysokou
prioritu, a proto poskytneme lokomotivu Vectron k testování technologie LOHC,“
říká Albrecht Neumann, generální ředitel pro kolejová vozidla Siemens Mobility.
Poskytnutím vlajkové lokomotivy Vectron od společnosti Siemens Mobility Helmholtzovu institutu Erlangen-Norimberk budou mít oba partneři možnost spolupracovat a prokázat proveditelnost koncepce LOHC.