Snížení nákladů a zkrácení dodací lhůty, to jsou dvě hlavní předosti zavedení 3D tisku v rámci Českých drah při údržbě železničních vozidel. Moderní technologie se zkouší v Praze a v Karlových Varech, v budoucnosti se rozšíří do dalších lokalit.
„V úvodní fázi jsme vytipovali 55 různých dílů, které můžeme vyrábět sami prostřednictvím 3D tisku. Jedná se o různé menší plastové díly, matice, objímky, panty, mřížky a podobně, které se často dodávají pouze jako součást většího a dražšího celku. Vyhodnotili jsme si, že v těchto případech se dodání náhradního dílu k opravě zkrátí až o 52 dní a roční úspora jen u vybraných 13 součástek představuje ročně zhruba 800 tisíc korun,“ říká Jan Janoušek, ředitel projektové kanceláře, strategie a inovace.
České dráhy se zaměřily na 3D tisk hlavně u dílů s dlouhou dodací lhůtou, dílů dodávaných jen jako součást většího celku, kdy je nutné ale zbytečné vyměňovat velký a drahý celek a adekvátní opravu lze zajistit prostřednictvím malé součástky v „korunové“ ceně, anebo u dílů, které už nejsou na trhu k dispozici a bylo nutné nahrazovat je jinými díly.
Pro efektivní využití 3D tisku je projekt uchopen skupinově (zapojení dceřiných společností – ČD Cargo, DPOV) a v rámci společnosti byla vytvořena platforma pro odborníky, kteří se touto technologií zabývají, a centrální digitální sklad datových podkladů jednotlivých komponent určených pro vlastní výrobu. Všechny takové díly přitom musí být schváleny konstrukční kanceláří a dalšími specialisty a některé z nich podléhají i posudku, resp. schválení příslušnými akreditovanými osobami.
V další etapě využití 3D tisku v rámci Českých drah se plánuje investice do 3D tiskáren v 9 hlavních střediscích údržby, pořízení dalších SW licencí pro tvorbu 3D modelů, vyškolení příslušných odborníků a rozvoj dosavadní spolupráce s externími partnery z oboru 3D tisku, ať už v České republice (např. vysoké školy) nebo v zahraničí. Tam mají zkušenosti s 3D tiskem náhradních dílů například německé železnice DB nebo rakouské dráhy ÖBB.
Projekt zavádění 3D tisku je součástí Strategie 2030 Českých drah.