Ve druhé polovině května představila společnost Alstom ve spolupráci s Českými dráhami veřejnosti a médiím plně bezemisní vlakové řešení založené na platformě Alstom Coradia LintTM. Vodíkový vlak Coradia iLintTM se prezentoval v několika městech po celé republice a zavítal také do Zkušebního centra VUZ Velim, kde byl představen zástupcům státní správy a expertům.
„Jednotka Coradia iLint od společnosti Alstom byla již v roce 2017 testována na Zkušebním centru ve Velimi – tehdy jsme měli možnost poprvé se seznámit s vodíkovou technologií. Za pět let se vodík jako alternativní palivo posunul z roviny testování do reálného provozního módu a jsme přesvědčeni, že za dalších přibližně pět až sedm by mohlo být reálné vodíková vozidla potkat i na naší nebo slovenské infrastruktuře,“ uvedl Martin Bělčík, předseda představenstva a generální ředitel VUZ.
Coradia iLintTM využívá pro svůj pohon palivovou jednotku, která vyrábí elektrickou energii pomocí chemické reakce kombinující palivo (vodík) se spalovacím činidlem (kyslíkem obsaženým ve vzduchu). Jedinou „zplodinou“ této reakce je voda a pára. Palivový článek napájí trakční motor při akceleraci a zároveň baterie a palubní zařízení. Vodík potřebný pro pohon je ve formě plynu uložen v zásobnících na střeše vlaku.
Část energie vyrobené palivovým článkem a kinetická energie získaná při brždění jsou ukládány do lithium-iontových baterií, které zásobují vozidlo při běžném provozu. Baterie mohou být v případě nutnosti použity i ke zvýšení zrychlení vlaku.
Bezemisní vlak Coradia iLint byl poprvé společností Alstom představen na veletrhu InnoTrans v září 2016 jakožto první osobní vlak založený na vodíkové technologii. V následujících letech byl vlak testován v řadě evropských zemí (mimo jiné i ve Zkušebním centru VUZ Velim), v roce 2020 byl v Německu úspěšně ukončen zkušební provoz prvních dvou vodíkových vlaků na světě. Od roku 2022 se sériové vlaky Coradia iLint stávají součástí pravidelné osobní dopravy v německém Dolním Sasku. V roce 2023 budou vodíkové vlaky uvedeny do provozu v Itálii a od roku 2025 na francouzských železnicích.