V polovině listopadu předala společnost Kontron Transportation Správě železnic zprovozněný systém GSM-R na traťovém úseku Kralupy nad Vltavou – Neratovice. Systém GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway) je nejnovější mezinárodní standard bezdrátové komunikace v drážním prostředí.
Hlavní náplní celého projektu byla výstavba základnových stanic BTS, které zajišťují šíření signálu GSM-R podél uvedeného traťového úseku, a tudíž spojení mezi uživatelem sítě a jejím centrálním spojovacím systémem. Takové spojení má řadu specifických požadavků, mezi které patří prioritní volání, bezpečný datový kanál, přenos řídicích a zabezpečovacích údajů. Stavba plně odpovídá specifikaci EIRENE (European Integrated Railway Radio Enhanced Network), která zajišťuje dodržení interoperability v Evropě. Signál GSM-R na tomto úseku neslouží pouze pro hlasové spojení, ale je plně připraven na budoucí nasazení zabezpečovacího systému ETCS (European Train Control Systém) v úrovni 2 a výše. Ačkoliv je digitální rádiový systém GSM-R stejně starý jako systém ETCS L2, nasazení rádiového systému GSM-R je výrazně dříve než zabezpečovacím systémem ETCS L2.
Síť GSM-R se využívá k přenosu potřebných datových a hlasových informací mezi pevnou železniční infrastrukturou a mobilními vlakovými jednotkami, k posílání textových zpráv a postupně nahrazuje na našich tratích starší, především analogové rádiové systémy. Systém GSM-R je nejmodernější rádiovou technologií pro bezdrátovou drážní komunikaci. Díky použití tohoto jednotného rádiového standardu v celé Evropě se výrazně zjednodušuje mezinárodní provoz a zvyšuje se bezpečnost na takto vybavených tratích.
Stavba byla realizována dle podmínek FIDIC Vyprojektuj a Postav (Design and Build) a začala v únoru 2021 zpracováním projektové dokumentace. Zprovoznění celého traťového úseku proběhlo v listopadu 2022. Vedle výše uvedeného byla také dokončena stavba „Vstup do oblasti ETCS“, jejímž hlavním cílem bylo rozšíření stávající digitální rádiové sítě GSM-R o nových 13 BTS lokalit, které zajišťují plynulý vjezd (a výjezd) pro systém ETCS L2 z vedlejších tratí na tratě hlavní.