Síla českého železničního průmyslu obstála v těžkých výzvách, kterým byla v posledních letech vystavena. Přesto, že jsou dopady dlouhodobé a firmy je stále musí regulovat, tak se pro firmy otevírají nové příležitosti. Kolejová doprava získává velkou podporu nejen v ČR, ale i jinde ve světě, kam již nyní jde 60 % produkce. Nejvýznamnější jsou dodávky vlaků do Lotyšska či tramvají do Německa, brzdové systémy pro londýnské metro či tatranskou zubačku. Podniky se tak musí stále aktivně prezentovat. V letošním roce je čeká hned pět výrazných veletrhů a akcí. K tomu navíc chystá ACRI ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu i zahraniční cesty v rámci projektu ekonomické diplomacie.
„Do nového roku vstoupila naše asociace s 45 členy, kteří jsou výraznými tahouny českého železničního průmyslu. Jen v loňském roce se podílely na desítkách projektů v Česku, ale jejich stopa je zapsány i ve všech částech světa. Vždyť samotný export je pro firmy klíčový a putuje tam 60 % produkce“ říká Marie Vopálenská generální ředitelka ACRI.
Exportní úspěchy
Nejvýrazněji jsou ve světě vidět exportní úspěchy při dodávkách celých vozidel o které se stará Škoda Group. Na těchto zakázkách se však stejně významně podílí další firmy, které jsou dodavateli jednotlivých komponent. Jedná se například o vlaky do Lotyšska, předání prvních souprav metra pro Varšavu nebo tramvaje pro Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg.
Velkým úspěchem se mohou pyšnit firmy i v dodávkách komponent pro další světové výrobce. Firma DAKO-CZ získala zakázku na výrobu brzdových systémů pro londýnské metro. Tuto zakázku jistě získala firma i díky tomu, že ve světě jezdí další soupravy metra s brzdovými komponenty DAKO. Je tomu totiž tak například v Oslu, Mnichově, Norimberku, Sofii, Kuala Lumpur či v Bangkoku.
V červenci loňského roku zvítězila společnost AŽD v soutěži na dodávku zabezpečovacího a telekomunikačního zařízení pro železniční trať Hrvatski Leskovac – Karlovac. Hodnota zakázky, které předcházel tvrdý konkurenční boj, je téměř 35 milionů eur. Železniční trať v délce 44 kilometrů zabezpečí jednotným evropským vlakovým systémem ETCS a instaluje zde plně elektronické staniční zabezpečovací zařízení ESA 44. To bude řídit provoz ve třech železničních stanicích: Hrvatski Leskovac, Jastrebarsko, Karlovac.
Dubnové kolokvium ACRI přinese debatu odborníků
Pro mnoho firem byl v roce 2022 vrcholem InnoTrans v Berlíně, který se konal kvůli pandemii po 4 letech. Nicméně ani v „meziroce“, kdy se tento veletrh nekoná, je zájem firem veliký. Proto ACRI zaštituje účast firem na třech zahraničních veletrzích. Dále se chystají diplomatické mise do Bulharska, Pobaltí i dalších zemích Evropy či do Indie, kde se prezentovaly firmy již loni.
„Velmi důležitou akcí pro odborníky je také Kolokvium české železničního průmyslu ACRI, které proběhne 13. dubna v Praze. Akce se účastní ministr dopravy, zástupci ministerstev a dalších organizací zabývající se dopravou, kteří diskutují se zástupci firem o aktuálních tématech,“ doplňuje Marie Vopálenská.
Kde se český průmysl bude prezentovat v roce 2023
SYSTEMY KOLEJOWE | FORUM INTERMODALNE
- 01.-03. března, Visla, Polsko
- Konference zaměřena na železniční systémy a intermodální fórum
EURASIA RAIL
- 08.-10. března, Istanbul, Turecko
- TOP 3 železniční veletrh na světě
RAIL BUSINESS DAYS
- 05.-07. května, Ostrava, ČR
- Mezinárodní železniční veletrh a konference – unikátní svého druhu v ČR
TRAKO
- 19.-22. září, Gdaňsk, Polsko
- Jeden z největších veletrhů železničního průmyslu ve střední a východní Evropě
EXPO FERROVIARIA
- 03.-05. října, Milán, Itálie
- Jediný veletrh železničního průmyslu v Itálii