Hydraulické brzdové jednotky včetně řízení na celkem 80 modernizovaných tramvají do švédského Göteborgu dodá v příštích letech společnost DAKO-CZ, člen skupiny Czechoslovak Group. Výrobce brzdových systémů a komponentů pro kolejová vozidla z východočeské Třemošnice je v příštích letech vyrobí pro soupravy, jež bude ve svém ostravském závodě Škoda Ekova modernizovat společnost Škoda Group. Cena zakázky na dodávku zcela nového hydraulického brzdového systému dosahuje téměř 110 milionů korun.
Původní brzdový systém tramvaje M31 byl kombinací pneumatického brzdového systému na motorových podvozcích a hydraulického brzdového systému na běžném podvozku. Základním účelem modernizace byla podmínka dodat kompletní hydraulický brzdový systém pro všechny podvozky. Modernizované tramvaje typu M31 se skládají ze tří podvozků, dvou motorových a jednoho běžného. Motorové podvozky budou osazeny dvouokruhovými pasivními brzdovými jednotkami a běžné podvozky aktivním brzdovým systémem. Soupravy M21 byly vyrobené v letech 1984-1992 jako dvoučlánkové, v letech 1998-2002 proběhla první modernizace na tříčlánkové tramvaje s označením M31.
„Získaná zakázka navazuje na úspěšnou spolupráci právě se Škodou Ekova v rámci rekonstrukce brzdového systému na tramvajích pro estonský Tallin. V Göteborgu bude na běžném podvozku použit právě tento modifikovaný brzdový systém a pro motorové podvozky vyvineme nový brzdový systém, a to vzhledem k vysokým relativním pohybům brzdového kotouče vůči brzdové jednotce,“ říká Ing Zdeněk Macháček, business development manažer DAKO-CZ. Podle jeho slov se jedná o druhý největší projekt v oblasti dodávek hydraulických brzdových systémů a dodávky potrvají až do roku 2027.
Při kompletní modernizaci po více než dvaceti letech provozu tramvají M31 v Göteborgu bude kromě nového brzdového systému nahrazen též například dveřní systém včetně nájezdové rampy u jednoho z článků. Instalována bude též klimatizační jednotka v kabině řidiče, dojde ke kompletní renovaci elektrického systému, výměně podlah i úprav interiérů souprav. DAKO-CZ v rámci zakázky konkrétně dodá: řídící systém iRB 03.3, nově vyvinuté brzdové jednotky M31, brzdové kotouče a kombinované agregáty nouzového odbrzdění, agregáty střadačové brzdy s bezpečnostním okruhem, brzdové aktivní jednotky JA 52, agregáty aktivní brzdové jednotky a brzdové kotouče.
Třemošnický výrobce spolupracuje v letošním roce se Škoda Group zároveň na dodávkách hydraulických brzdových jednotek včetně řízení pro nové tramvaje s označením 29T3 a 30T3, které budou nasazeny v Bratislavě. V oblasti tramvajové dopravy dlouhodobě dodává své brzdové systémy též polskému výrobci Modetrans Poznaň. Pro tuto společnost v letošním roce dokončuje zakázku na dodávku elektrohydraulických brzdových systémů pro 49 nízkopodlažních 4-podvozkových tramvají typu LF 07 AC, které budou nasazeny v polské Vratislavi a získal další zajímavou zakázku na dodávku jednočlánkových dvoupodvozkových tramvají s elektromechanickou brzdou do Woltersdorfu, části Berlína.
Další spolupráce s firmou Pragoimex je na projektu tramvají pro Brno, kde bude v letošním roce dodáván hydraulický brzdový systém s označením EVO 2 pro tramvaje Drak a pro lotyšské město Daugapils bude použita elektromechanická brzda pro záporné teploty do -40 °C s řízením.