Skupina České dráhy vykázala v prvním pololetí roku 2023 zisk před zdaněním ve výši 987 milionů Kč. Hospodaření Skupiny se tak meziročně zlepšilo o více než 1,9 miliardy Kč. K pozitivnímu výsledku přispěl především návrat cestujících do vlaků, zklidnění trhu s energiemi a také silnější koruna. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku se tak zlepšil zejména segment osobní dopravy, který se dostal do zisku.
V prvním pololetí se dařilo osobní i nákladní dopravě a také všem ostatním segmentům, díky čemuž celkové tržby za Skupinu ČD meziročně narostly o více než tři miliardy Kč. „Pro Skupinu České dráhy jsou pololetní čísla výbornou zprávou. Tři uplynulé roky byly velmi náročné, ať už jsme řešili covid, válku na Ukrajině nebo enormní nárůst cen energií. V rámci Skupiny to mělo dopad především na osobní dopravu, ale ani nákladní doprava to neměla jednoduché. Teď už ale můžeme říci, že jsme obtížné období úspěšně překonali a je před námi nová etapa, kdy se můžeme znovu zaměřit na rozvoj firmy, její růst a další modernizaci i investice,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
V prvním pololetí roku 2023 vzrostl meziročně počet cestujících ve vlacích národního dopravce o 4 miliony. Celkově tak České dráhy během prvních šesti měsíců letošního roku přepravily 79 milionů lidí (meziroční růst o 6 %). „Největší nárůst v přepravě sledujeme na mezistátních linkách. Tam už přepravujeme více cestujících než v roce 2019. Za oživením jsou hlavně turisté ze zahraničí včetně těch ze zámoří,“ doplňuje Michal Krapinec. V regionální přepravě evidují ČD zvýšení počtu cestujících v tarifech integrovaných dopravních systémů jako důsledek jejich rozšiřování v dalších regionech.
Pokračuje také zásadní modernizace vozidlového parku v regionální dopravě napříč všemi kraji. V 1. pololetí byla uvedena do provozu už asi polovina ze zhruba 80 vlaků, které letos firma plánuje uvést do provozu. Jde především o jednotky RegioPanter a RegioFox. V roce 2024 bude další novinkou nasazení nových souprav ComfortJet na spoje v dálkové dopravě.
Nákladní doprava přispěla do konsolidovaného výsledku Skupiny ziskem před zdaněním ve výši 481 milionů Kč. ČD Cargo úspěšně pokračuje v expanzi do zahraničí, kde se v meziročním srovnání významně navýšily výkony, které zásadním způsobem přispěly k našim pozitivním výsledkům. Naopak na tuzemském trhu výkony klesly v souvislosti s aktuální situací v energetice a nepříznivým vývojem v některých průmyslových odvětvích. „Dnes jsme skupina ČD Cargo, která působí v sedmi zemích Evropy, a dokážeme tak lépe reagovat na měnící se situaci na trhu v České republice a efektivně využít naše kapacity i v zahraničí, což se odráží i v našich výsledcích. Na tuzemském trhu jsme nejvýznamnější pokles zaznamenali v přepravách hnědého uhlí, železa a strojírenských výrobků, stavebnin a dřeva v souvislosti s ustupující kůrovcovou kalamitou. Naopak pozitivně se vyvíjejí přepravy pohonných hmot, kombinovaná doprava a v závěru prvního pololetí došlo postupně k růstu přepravních objemů v automotive,“ konstatuje předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.