Od 1. ledna 2025 začne výhradní provoz evropského zabezpečovače ETCS, ladění systému na vybraných úsecích české železnice běží naplno. Problémy, které se objevily ve zkušebním provozu, se daří úspěšně odstraňovat; ke zlepšení přispívá i důkladné testování v reálném provozu s různými vozidly. Shodli se na tom účastníci koordinační expertní skupiny, kterou svolal ministr dopravy Martin Kupka.
„Po dalším jednání se zástupci správců infrastruktury, dopravců a dodavatelů techniky můžu říci, že jsme se v přípravách na výhradní provoz posunuli kupředu. Situace na trati Olomouc-Uničov se za posledních několik měsíců zlepšila, pokračuje testování systému v provozu na dalších tratích či dopravci dostávají další lokomotivy vybavené palubní částí ETCS. Výhradnímu provozu k 1. lednu 2025 evropského zabezpečovače na vybraných úsecích I. a II. koridoru a spojovací větvi Přerov – Česká Třebová jsme zase blíž,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
V následujícím období první poloviny roku 2024 plán zavádění počítá se zátěžovými testy do července 2024 postupně na celé síti určené k výhradnímu provozu od 1.1.2025, se zajištěním zvýšení spolehlivosti komunikačního systému GSM-R a odstranění míst s výpadky signálu, s diagnostikou jednotlivých systémů v rámci ERTMS, se zkrácením výluk ETCS, se zvýšením počtu vlaků jedoucích pod dohledem ETCS ve dvou etapách a s apelem DÚ na další dopravce zajistit si testy kompatibility a zapojit se do provozu pod dohledem ETCS. Zavádění ETCS je jedním z důležitých kroků pro posílení bezpečnosti, automatizace provozu a digitalizace na železnici v celé Evropě. Touto jednotnou technologií je již vybaveno 1174 kilometrů českých tratí a neustále přibývají další. Vozidel s nainstalovanou palubní částí ETCS se po českých kolejích v tuto chvíli pohybuje na sedm stovek; i zde zaznamenáváme posun oproti poslednímu setkání v listopadu 2023.