Závěrem loňského roku byly v brněnském závodě ZKL dokončeny plánované investice do technologií na rozšíření výroby kuželíkových a nápravových ložisek nové generace. Od počátku roku probíhá již výroba v plném provozu.
V nově zrekonstruovaných halách byly instalovány a zprovozněny nové výrobní stroje a plně automatizovaná zařízení na kontrolu kvality ložisek pro železniční a jiné průmyslové aplikace.
Stejně jako v jiných odvětvích, také v železničním průmyslu klademe vysoký důraz na spolehlivost jednotlivých dílů. „Jsme si vědomi, že kvalita ložisek nezávisí pouze na kvalitě kroužků,“ říká technický ředitel koncernu ZKL Libor Nohál, „proto jsme do nového strojového parku pořídili i robotizovanou buňku na broušení valivých elementů. Kvalita povrchu válečků a kuželíků, přítomnost vad ve formě trhlin, spálenin a podobně, je proto kontrolována v robotickém pracovišti na automatizovaném zařízení pomocí vířivých proudů,“ dále dodává.
Testování vířivými proudy je metoda nedestruktivního zkoušení (NDT), která se používá pro různé účely, včetně detekce vad, měření tloušťky materiálu a povlaku, identifikace materiálu a stanovení stavu tepelného zpracování určitých materiálů.
Význam investic komentuje i generální ředitel ZKL Jiří Prášil ml.: „Jsme tradičním českým výrobcem ložisek nejen pro železniční průmysl. V posledních 3 letech jsme znásobili objem výroby a prodeje ložisek právě do železničních aplikací, proto jsme investovali do rozšíření výroby v obou výrobních závodech Brně i Klášterci nad Ohří.“ Dále zmiňuje: „Tyto kroky vedou k naplnění naší strategie, poskytovat zákazníkům ucelený sortiment železničních ložisek prémiové kvality a komplexní řešení pro spolehlivější a bezpečnější mobilitu zítřka.“