Innotrans 2016, jednání týkající se nočních vlaků, neznámý výrobce, neznámý zákazník. V roce 2017 přichází první konkrétní poptávka na projekt sedadel pro denní a noční vlaky ÖBB, vlaky, které budou druhou generací úspěšného brandu Railjet. V roce 2019 je rozhodnuto o dodavateli vozů, BORCAD je vybrán jako dodavatel sedadel. Jsme poprvé v roli, kdy sedadlo nemáme vymýšlet, ale „jen dodat“.
Koncepce designu od PriestmannGoode je úchvatná, samotný vývoj konstrukce s ohledem na všechny parametry výrobce vlaků je však oproti předpokladům nezbytně nutný a dlouhý. Nakonec vývojem strávíme následující dva roky a v roce 2021 začínáme dodávat první sedadla do nočních vlaků.
V prosinci 2023 vyjíždí první noční vlaky ÖBB NightJet a v dubnu 2024 první vlaky RailJet Next Gen do pravidelného provozu. Pro BORCAD se jedná o zásadní premiéru – je to poprvé, co jsme se vůbec nepodíleli na externím designu a následně sedadlo vyráběli. Naší úlohou bylo zhmotnit vize ÖBB a PriestmannGoode do reálného sedadla, odpovídající požadavkům výrobce vlaku (Siemens). Jak už to bývá, tyto požadavky (na rozměry, plnění norem, materiály, váhu, životnost) nikdo na začátku nezohlednil zcela, proto byl vývoj produktu pro DANI (zkratka projektu Day and Night Train) náročný a dlouhý.
Jsme ale hrdí na to, že výsledek je co možná nejpřesnější původní designové myšlence, a je třeba ocenit všechny partnery v projektu (Siemens, ÖBB, PriestmannGoode) za jejich spolupráci, neústupnost i schopnost komunikace v těžkých chvílích. Mock-up první třídy i se středovým stolkem budeme vystavovat také na našem stánku na InnoTransu 2024.