I když je nejlidnatější země světa hodně vzdálená a může se zdát, že tam český průmysl těžko uspěje, opak je pravdou. Někteří členové ACRI – Asociace podniků českého železničního průmyslu jsou již dnes na tamním trhu etablovaní a další naši výrobci mají velkou šanci uspět. Kolejová doprava má v Indii dlouhou tradici a do jejího rozvoje stát masivně investuje. A to jak do bezpečnosti, tak do zrychlení a pohodlí. Indie má velký zájem nakupovat a dovážet pokročilé technologie i výrobky z Evropy. Příkladem může být známý projekt Vande Bharat Express.
Obchodní mise do Indie, kterou uspořádala ACRI spolu s Ministerstvem zahraničních věcí ČR, se zúčastnili zástupci 10 členských firem asociace. „Setkali jsme se s mimořádným zájmem indické strany o prezentaci našich služeb a produktů. Velmi milé přijetí nás čekalo například na Ministerstvu drah v Dillí, na PHD Chamber i ve společnosti Metro Delhi. Navštívili jsme také výrobce vlaků Rail Coach Factory v Kapurthale a další firmy,“ přibližuje program cesty ředitelka ACRI Marie Vopálenská.
Příležitost mají hlavně dodavatelé komponent, jako jsou kola a soukolí, brzdové systémy, sedačky nebo bezpečnostní systémy. Šance je dodávat hotové výrobky nebo přenést technologie do Indie a vyrábět přímo tam ve spolupráci s místními firmami. Pro úspěšný vstup na indický trh je ale důležitá znalost místních podmínek. „Pro nás byla cesta významná právě tím, že jsme mohli vidět reálnou situaci při vývoji a zkoušení kolejových vozidel i poznat kvalitu výroby. V Indii už také máme partnera, který nám sleduje specifika tamního trhu a výběrových řízení,“ říká generální ředitel VÚKV Zdeněk Malkovský a dodává: „Zároveň je pro nás ale podstatné, abychom se drželi svých standardů, postupů a pravidel. To se nám v minulosti vždy vyplatilo.“
„Velký potenciál vidíme v modernizaci meziměstských flotil, které spojují vzdálenosti 400-800 km. V nejbližším období jde o 200 již vysoutěžených souprav Vande Bharat, v delším horizontu pak o 400 dalších souprav, které Indické dráhy hodlají soutěžit,“ hodnotí příležitosti, které se pro společnost BONATRANS GROUP otevírají na tamní železnici, vedoucí rozvoje jejího obchodu a marketingu Marcel Ujfaluši. Podle něj ale bude pro evropskou jedničku ve výrobě dvojkolí šance získat zakázky i v oblasti městské hromadné dopravy: „Vlivem pokračující urbanizace bude Indie dotahovat rezervy také v tomto segmentu. Například jde o výstavbu dalších linek metra v New Delhi, Mumbai a jinde. Otevírat se budou i trasy ve městech s populací nad dva miliony obyvatel, kterých jsou v zemi desítky. Vozy metra chceme vybavit dvojkolím z Bohumína. Do Indie přinášíme řešení osvědčená na západních trzích, zejména výrobky s vyšší životností,“ dodává.
„Podnikatelská mise v tak významném teritoriu, jako je Indie, je jednou z aktivit, bez kterých se české exportní firmy prakticky neobejdou. Samotná akce nezaručí úspěch, je však nedílnou součástí budování vztahů a kontaktů s lokálními partnery a zákazníky.
Během návštěvy jsme získali důležité informace, které budou zcela jistě směrodatné pro naše další aktivity. Dozvěděli jsme se například, že jeden z výrobců má v plánu rozšířit portfolio produktů, což pro nás znamená novou a konkrétní obchodní příležitost,“ říká Riziero Boccia,business development manager společnosti DAKO-CZ.
„Velmi oceňujeme organizaci, připravenost a podporu všech, kteří se podíleli na realizaci této akce. I když byl program náročný, tak jsme si misi velmi užili. Díky dohodnutým schůzkám v tamních firmách a organizacích jsme navázali kontakty se spoustou zajímavých lidí. Díky tomu máme potenciál najít vhodného partnera pro indický trh,“ dodává Adam Karas, marketing a PR manažer z MSV elektronika.
Podobně cestu hodnotí i další její účastníci. Celkem jich do Indie vyrazilo deset: DAKO-CZ MSV elektronika, TTC, VÚKV, VZÚ Plzeň, BONATRANS GROUP, AMiT, PASSENGERA, PARS KOMPONENTY a ŠKODA GROUP.