Národní výrobce železničních výhybek, společnost DT – Výhybkárna a strojírna, a.s., se v návaznosti na vývoj železničních sítí nejen v západních zemích Evropy, ale v celém světě, již od přelomu milénia zabývá vývojem výhybek pro vysokorychlostní tratě (VRT).
Prvním krokem byl vývoj srdcovky s pohyblivým hrotem (PHS) pro geometrie výhybek určených do konvenčních tratí, jenž byl zakončen úspěšným vložením první výhybky s PHS v roce 2003 do ŽST Vranovice. Dále následovala výhybka umožňující rychlost jízdy 130 km/h odbočnou větví, která byla poprvé vložena do trati v roce 2007 ve stanici Poříčany. Vývoj a poznatky z provozu vedly k postupnému doplňování dalších geometrií výhybek s PHS, které byly odstupňovány podle rychlostí jízdy jejich odbočnou větví.
V roce 2009 vznikl projekt návrhu výhybky pro rychlost jízdy 160 km/h odbočnou větví. U ní se poprvé uplatnil zcela nový návrh geometrie směrového řešení odbočné větve s použitím přechodnic. Po ukončení první fáze vývoje byl v roce 2012 vyroben vzorek výměnové a srdcovkové části výhybky pro rychlost jízdy 160 km/h odbočnou větví, který byl umístěn na zkušební plochu v areálu DT. Na něm probíhaly interní a neprovozní zkoušky až do roku 2019.
Ve výhybce byl poprvé použit také v DT vyvinutý hydraulický přestavný a závěrový systém využívaný pro ovládání jejích pohyblivých částí pomocí hydraulických válců a hydraulického pohonu. Jde o novou alternativu k běžně používaným elektromechanickým přestavníkům s čelisťovými závěry. Po úspěšném absolvování interních a neprovozních zkoušek proběhlo v roce 2020 vložení dvou výhybek na přerovské zhlaví ŽST Prosenice. Jsou vloženy v konfiguraci jednoduché kolejové spojky. Aktuálně probíhá bezproblémové provozní ověřování již téměř 4 roky.
Poslední v řadě výhybek potřebných pro VRT jsou ty pro rychlost jízdy v odbočné větvi až 230 km/h. Aby byla výrobní řada výhybek pro VRT kompletní, započal v DT v roce 2018 projekt vývoje této vysokorychlostní výhybky. Výsledkem je návrh geometrie výhybky v souladu s požadavky norem. Aktuálně je kompletně zpracována výrobní výkresová dokumentace a probíhá výroba zkušebních vzorků výměnové a srdcovkové části výhybky.
Pro účely interních zkoušek je v areálu DT připravena zkušební plocha, kam budou tyto vzorky po ukončení výroby umístěny. V polovině roku 2024 proběhne instalace hydraulického přestavného a závěrového systému a budou zahájeny interní a neprovozní zkoušky, které budou probíhat přibližně 1 až 2 roky. Po ukončení těchto zkoušek bude výhybka připravena na vložení do trati k provoznímu ověřování. Tímto bude DT mít k dispozici ucelenou řadu geometrií výhybek připravených k použití do plánovaných úseků VRT.