Od srpna mají dopravci na železnici povinnost jezdit pod evropským zabezpečovačem, pokud mají vybavené palubní jednotky, proškolené strojvedoucí a trať je vybavená ETCS. Výhradní provoz bude nabíhat v průběhu ledna příštího roku. „Ve srovnání s národními zabezpečovači, ETCS přinese nesrovnatelně vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz zahájíme na 620 km tratí ve čtyřech týdnech v lednu 2025. Postupné zavádění nám umožní zvýšit odolnost vůči případným komplikacím, tedy jeden dílčí problém neohrozí celý í systém,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
V provozu budou jezdit pod ETCS stovky vozidel a připraveno bude více než tisíc strojvedoucích. Provoz řídí téměř pět stovek dispečerů obou centrálních pracovišť Praha i Přerov, včetně pohotovostních výpravčích. „Od 1. ledna 2025 bude výhradní provoz ETCS spuštěn v úseku Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov. O týden později od 8. ledna pak přibude trať Břeclav – Bohumín. Následovat bude od 15. ledna úsek Česká Třebová – Adamov a Modřice – Břeclav. Od 22. ledna se pak zapojí úsek Praha-Běchovice – Pardubice – Česká Třebová,“ dodává k náběhu generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Ve výhradním provozu bude v průběhu ledna dohromady 622 km tratí, což je dvacetinásobek současného stavu. Měsíčně najede padesát tisíc vlaků čtyři miliony tzv. vlakokilometrů, což je sedmdesáti násobek současného stavu. Ve výhradním provozu bude 42 procent provozních výkonů na celé síti Správy železnic.
„Podle aktuálních statistik Drážního úřadu má v současnosti 1 153 vozidel příslušné testy a klíče pro provoz na tratích pod ETCS, z čehož 811 vozidel patří českým dopravcům, 342 vozidel zahraničním dopravcům. Proškolených strojvedoucích pro jízdu pod zabezpečovačem ETCS je 1 850,“ říká ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.
V letech 2018 – 2024 dostali dopravci na vybavení palubní části ETCS celkem 7,2 miliardy korun. Jednalo se o celkem 67 projektů zahrnujících 1 227 vozidel. Schválení národního implementačního plánu včetně informace dopravcům o spuštění výhradního provozu proběhlo v roce 2017, první tratí spilotním výhradním provozem ETCS byla trať Olomouc Uničov v roce 2023. Cílovým stavem je rok 2030, kdy má být provoz ETCS na celé síti TEN-T. V České republice má být k dispozici na 5 200 km tratí.