České dráhy zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter PID řady 640.2 na celé lince S 4 / U 4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Nové soupravy nabízejí bezbariérové cestování s palubní Wi-Fi sítí a s možností dobíjet cestovní elektroniku (mobilní telefon, notebook) na trati Praha – Kralupy nad Vltavou – Roudnice nad Labem – Lovosice – Ústí nad Labem. Můžou tak odlehčit dálnici D8, nabízejí alternativu k pravidelným kolonám na pozemních komunikacích a zdržení v délce desítek minut na dojezdu do Prahy.
„Regionální doprava prochází letos v celé České republice největší obnovou vozidlového parku nejen v historii Českých drah, ale za desítky uplynulých let. Do provozu uvádíme desítky elektrických jednotek RegioPanter a motorových vlaků RegioFox. Výjimkou není ani Středočeský kraj, hlavní město Praha a Ústecký kraj, kam nasadíme 22 nových Panterů. Provoz na lince S 4 / U 4 Praha – Ústí nad Labem už převzaly a na lince R 41 Praha – Kutná Hora nahradí dosluhující soupravy začátkem listopadu, tedy skoro o jeden a půl měsíce před plánovaným jízdním řádem,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah.
RegioPantery PID nyní obsluhují skoro všechny spoje na lince S 4 / U4, a to jak v krátkém rameni Praha – Kralupy nad Vltavou, tak na celém více než stokilometrovém rameni Praha – Ústí nad Labem, a navíc také regionální spoje mezi Ústím nad Labem a Roudnicí nad Labem. V úseku Praha – Kralupy nad Vltavou budou vytížené spoje vedeny dvojitou trakcí s kapacitou 450 míst k sezení, což je zhruba o 140 míst více než u jednotky CityElefant.
U vlaků Praha – Ústí nad Labem byl zaveden zkušební provoz s dělením souprav v Kralupech nad Vltavou, kdy jezdí v celé trase jen jedna jednotka. Při odjezdu z Prahy jede v celé trase přední část vlaku. Zadní část vlaku končí v Kralupech nad Vltavou. V Kralupech nad Vltavou musí cestující vyčkat s výstupem, resp. nástupem až na chvíli po rozpojení, resp. spojení obou částí vlaku. Spojování a rozpojování jednotek RegioPanter přímo v provozu na pravidelných spojích se na této lince nyní zkouší a od nového jízdního řádu by se mělo stát běžnou realitou. Je to poprvé v pravidelném provozu, kdy ke spojování a rozpojování tohoto typu vlaků dochází v běžném provozu v tak velké míře a přímo v nácestné stanici vlaku.
V rámci plánovaných oběhů se aktuálně objevují nové vlaky také na dvou párech osobních vlaků do Benešova u Prahy a na jednom páru vlaků do Kolína. Naopak v rámci oběhů souprav v letošním jízdním řádu se na některých spojích na trati Praha – Kralupy nad Vltavou objevují stále ještě i jednotky CityElefant.
Aktuálně je denně v provozu nasazeno 12 jednotek RegioPanter, které každý den ujedou více než 5 300 kilometrů a nabízejí 2 700 dalších míst k sezení. Další rozšíření provozu RegioPanterů nastane na začátku listopadu na lince R 41 Praha – Kutná Hora. Celkem do Prahy míří 22 jednotek řady 640.2, které rozšíří kapacitu příměstských vlaků v souhrnu o 4 950 míst k sezení. Příměstskou dopravu posiluje také deset motorových jednotek RegioFox, které obsluhují spoje na linkách S 6 Praha – Rudná u Prahy – Beroun a S 75 Beroun – Rakovník. Ty rozšíří kapacitu příměstské dopravy o 1 150 míst k sezení a na linkách nahradily starší RegioNovy s menší kapacitou míst i s menším rozsahem nabízených služeb na palubě vlaku.