Evropský zabezpečovač ETCS přináší vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 kilometrech tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
„Pod dohledem ETCS se od 15. září jezdí i na trati úseku Praha-Běchovice – Česká Třebová, od stejného data je vybaven i železniční uzel Pardubice. Zadání jezdit se zapnutým systémem tedy již platí na všech tratích, které půjdou od ledna do výhradního provozu. Věřím, že se zde v dohledné době dostaneme v rámci příprav na 50 procent vlaků, které zde budou se zapnutým systémem jezdit,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Podle nejaktuálnějších dat Drážního úřadu je nyní vybaveno 1304 vozidel palubní jednotkou (o 70 více oproti srpnu) a má příslušné klíče pro provoz na tratích pod ETCS. Proškolených strojvůdců už je přes 2800 (nárůst o 800 oproti srpnu). Po tratích Správy železnic se v září pohybovalo 650 vozidel vybavených mobilní částí ETCS (každý měsíc do září nárůst zhruba o 50). Největší podíl vlaků pohybujících se pod dohledem ETCS, mimo pilotní trať mezi Olomoucí a Uničovem, vykazuje provoz na trati Česká Třebová – Přerov (přes 40 %). Celkově na tratích s ETCS jezdí přibližně 30 procent všech vlaků pod dohledem ETCS.
V tomto týdnu bude odesláno druhé upozornění o spuštění výhradního provozu ETCS v definovaných úsecích od ledna 2025 na všechny dopravce. Upozornění obdrží i leasingové společnosti, jejichž lokomotivy se po území ČR taktéž pohybují. Jde o to, všechny zavčas informovat. Od ledna 2025 bude výhradní provoz ETCS spuštěný v úseku Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov, na trati Břeclav – Bohumín, následně pak na úsecích Česká Třebová – Adamov a Modřice – Břeclav. Nakonec se pak v lednu zapojí úsek Praha-Běchovice – Pardubice – Česká Třebová.
V letech 2018 až 2024 dostali dopravci na vybavení palubní části ETCS celkem 7,2 miliardy korun. V září letošního roku Ministerstvo dopravy vypsalo další dotační výzvu z operačního programu doprava s předpokládanou alokací 500 milionů korun. Taktéž běží výzva CEF, ze které lze té čerpat prostředky na pořízení palubních ETCS jednotek do lokomotiv.
Více informací k ETCS naleznete na novém speciálním webu Správy železnic.
Schválení národního implementačního plánu včetně informace dopravcům o spuštění výhradního provozu proběhlo v roce 2017, první tratí s pilotním výhradním provozem ETCS byla trať Olomouc – Uničov v roce 2023. Cílovým stavem je rok 2030, kdy má být provoz ETCS na celé síti TEN-T. V České republice má být k dispozici na 5 200 km tratí.