Správa železnic a zhotovitelé stavby, společnosti Kontron Transportation a Teplotechna Ostrava ukončily vybudování jednotného rádiového systému GSM-R na vytížené trati z Pardubic přes Hradec Králové do Jaroměře. Jde o nezbytnou podmínku pro zavedení evropského zabezpečovače ETCS úrovně 2, jehož instalace už začala mezi oběma východočeskými metropolemi. Provoz pod jeho dohledem přinese zvýšení bezpečnosti a plynulosti železniční dopravy. Stavba probíhala od dubna 2022, celkové náklady dosáhly téměř 243 milionů korun.

Účelem stavby bylo vybudování digitálního rádiového systému GSM-R nejen mezi Pardubicemi a Jaroměří, ale také v úseku z Hradce Králové do Praskačky na trati do Chlumce nad Cidlinou. Odborní specialisté postavili pozemní základnové stanice BTS-R, železobetonové předepjaté stožáry, přenosový systém, dispečerské terminály a současně položili místní a dálkové optické kabely a přenosné terminály GSM-R.
Jednotný digitální rádiový systém pro železnici – GSM-R je v současné době jediný rádiový interoperabilní systém pro železniční dopravu v rámci celé Evropy. Všechny ostatní (povětšinou) národní analogové systémy se postupně vypínají a nahrazují systémem GSM-R.

Systémem GSM-R u Správy železnic je v současné době pokryto 2789 traťových kilometrů. GSM-R je nedílnou součástí evropského systému ERTMS (European Rail Traffic Management System). V současnosti je především v Evropě v provozu více jak 100.000 traťových kilometrů systému GSM-R a každým rokem tento počet rapidně narůstá. Z pohledu využití je systém ETCS (European Train Control System) jednou z možných aplikací systému GSM R. Jeho instalace už probíhá na trati z Pardubic do Hradce Králové, v roce 2028 přijde na řadu navazující úsek do Jaroměře.
V rámci tohoto projektu GSM-R bylo myšleno i na budoucnost. Stávající výstavba infrastruktury jednotného železničního systému GSM-R je využitelná i v dlouhodobém hledisku. V současnosti postavené stožáry, napájecí přípojky, IP přenosové a komunikační prostředí, optické přípojky budou využitelné i v rámci budoucího připravovaného systému FRMCS plánovaného po roce 2030.