Ve středu, 5. března, proběhla v Praze tisková konference ACRI, na které se prezentovaly výsledky železničního průmyslu za rok 2024. Celkový obrat odvětví dosáhl v loňském roce přibližně 133 miliard korun, což představuje meziroční nárůst o 2,3 %. Export nadále zůstává klíčovým pilířem sektoru a tvoří 50 % celkového obratu, stejně jako v předchozím roce. Tempo růstu českého železničního průmyslu ve výši 2,3 % převýšilo celkový růst HDP České republiky v roce 2024.
Tiskové konference se vedle zástupců ACRI zúčastnili také Martin Kupka, ministr dopravy ČR, a zástupci vybraných členů ACRI – klíčových podniků a organizací železničního průmyslu České republiky: Tomáš Ignačák ze ŠKODA Group, Zdeněk Chrdle z AŽD, Marcel Ujfaluši z BONATRANS GROUP, Roman Heide z Třineckých železáren a Zdeněk Malkovský z VÚKV.

Za ACRI shrnula klíčové informace generální ředitelka Marie Vopálenská:
„V loňském roce zaznamenal český železniční průmysl růst o 2,3 %, přičemž klíčovým faktorem pro jeho úspěch zůstává export. Ten dlouhodobě tvoří 50 % celkového obratu našich členských firem.
Naše zakázky realizujeme na nejnáročnějších trzích, kde se často setkáváme s nekalou konkurencí, především z Asie. Je proto nezbytné, aby se Evropa více zamyslela nad ochranou svého průmyslu. V tomto směru aktivně spolupracujeme v rámci UNIFE, protože zachování konkurenceschopnosti a vlastní výroby je pro budoucnost evropského železničního průmyslu klíčové.“
Ministr dopravy Martin Kupka ve svém vystoupení uvedl:
„Čísla jasně dokazují, že český železniční průmysl významně přispívá k udržení konkurenceschopné průmyslové výroby v České republice. 2,3% růst je jednoznačně pozitivní zprávou.
Za klíčové pro další vývoj považuji to, český železniční průmysl není pouhou montovnou – disponujeme významným technologickým know-how, dodáváme hotové celky a podílíme se na klíčových technologických projektech.
Rok 2024 byl přelomový zejména díky zavádění systému ETCS, které přineslo zásadní příležitost pro celý železniční sektor. Spuštění výhradního provozu ukázalo, že česká železniční komunita dokázala spojit síly a v závěru podat výjimečný výkon. Zavedení výhradního provozu na více než 600 kilometrech hlavních tratí je bez nadsázky evropsky unikátní počin, který posílil prestiž českého železničního průmyslu v mezinárodním měřítku. České firmy nyní získaly časový náskok před konkurencí – mohou nabídnout osvědčené know-how.
Česká republika udělala v zavádění ETCS obrovský krok a získala cennou zkušenost, kterou může nabídnout dalším státům jako příklad dobré praxe. Budeme se aktivně podílet na zjednodušování těchto technologií pro uživatele – strojvedoucí i správce infrastruktury – a pomáhat eliminovat chyby. Česká republika tak bude hrát důležitou roli v dalším rozvoji železniční techniky a infrastruktury.
Dalším významným úspěchem je projekt bateriového vlaku, který slouží veřejnosti a potvrzuje, že jde o efektivní způsob, jak zkvalitnit cestování i přispět k ochraně životního prostředí. Přesto zdůrazňuji, že primárním cílem je zlepšení komfortu a kvality služeb pro cestující.
Mezi další úspěchy patří vývoj nových technologických celků, včetně vysokorychlostní výhybky. Troufám si říci, že český železniční průmysl v tomto ohledu drží špičkovou úroveň nejen v Evropě, ale i ve světě. To potvrzují úspěchy našich firem na světových trzích i prestižních veletrzích.
Přeji si, aby bylo nadcházející období pro železniční průmysl úspěšné. Věřím, že překonáme problémy spojené s nadměrnou regulací z Bruselu a že se nám podaří přispět ke změnám, které Evropa nutně potřebuje. Pokud k nim nedojde, hrozí vážné problémy pro celou evropskou ekonomiku – a nakonec i pro životní prostředí.“
Generální ředitel společnosti AŽD Zdeněk Chrdle na tiskové konferenci zmínil klíčové milníky – zejména ETCS a technologii autonomně řízených vlakových souprav:
„V loňském roce jsme se nejvíce zaměřili na systém ETCS – jak na jeho infrastrukturní část, tak na mobilní jednotky pro hnací vozidla. Spuštění systému 1. ledna proběhlo úspěšně, což nás velmi těší.
Dalším důležitým milníkem bude 5. duben tohoto roku, kdy náš autonomní vlak s cestujícími vyjede na trať Kopidlno – Dolní Bousov v Královéhradeckém a Středočeském kraji. Tímto dnem zahájíme jeho pravidelný provoz.
Kromě toho jsme pracovali na dalších automatizovaných systémech řízení železniční dopravy. Významné aktivity jsme měli také v Maďarsku, kam jsme se po letech vrátili. V nejbližší době zde plánujeme otevřít velké řídicí centrum v Szegedu na jihu země.
Nadále zůstáváme ryze českou firmou, která vyvíjí a vyrábí vlastní technologie a úspěšně s nimi proniká do zahraničí. Zároveň se však nebráníme spolupráci, a to ani s konkurencí – například v oblasti jednotného evropského zabezpečovacího systému.“
Generální ředitel Třineckých železáren Roman Heide upozornil na výzvy spojené s regulacemi Green Dealu:
„Čelíme zásadním výzvám v souvislosti s Green Dealem a novými nařízeními o emisích CO₂, která musíme splnit. Tato pravidla jsou pro nás zatím nejasná, což představuje velký otazník nejen pro nás, ale i pro naše partnery, kteří zpracovávají naše výrobky a polotovary. Ročně vyrobíme 2,5 milionu tun oceli, včetně čtvrt milionu tun kolejnic a přes 100 000 tun oceli pro dvojkolí, která reprezentují naši práci po celé Evropě. Jsme klíčovým partnerem pro kolejovou dopravu.
Právě námi vyrobená ocel často končí v tzv. „zelených sektorech“ – elektrárnách, fotovoltaice a na železnici. Ta má obrovský potenciál a její rozvoj změní způsob cestování i života. Kdo zažil vysokorychlostní vlaky v Japonsku či Číně, ví, jak zásadní rozdíl to přináší.
Vyvinuli jsme unikátní technologii tepelného zpracování kolejnic a dokážeme splnit všechny normy tvrdosti u širokopatních kolejnic. Tento vlastní vynález nyní testujeme a máme první objednávky – dokonce z USA. To dokazuje stabilitu a růst železničního průmyslu.
Český průmysl nestagnuje – loni byla představena vysokorychlostní výhybka s naší srdcovkou, a těšíme se na projekt Brno – Přerov, který může být dalším krokem k moderní železniční síti.
Třinecké železárny tu jsou 185 let, ale nyní čelíme jedné z největších výzev. Green Deal je pro nás velké a složité téma, a proto věříme v podporu vlády, zákazníků i odborníků, kteří pochopí jeho dopady. Doufáme, že tuto výzvu překonáme a budeme se setkávat i nadále.“
Tomáš Ignačák, člen představenstva ŠKODA Group prezentoval úspěšný rok 2024 a růst zakázek:
Loňský rok byl pro Škoda Group velmi úspěšný. Rostli jsme nadprůměrně, dokonce více než většina firem v českém železničním průmyslu. Klíčovým úspěchem byla také obchodní stránka – uzavřeli jsme zakázky v dvojnásobném objemu oproti roku 2023.
Jedním z významných projektů je dodávka elektrických jednotek pro Bulharsko. Nejde jen o 25 dlouhých elektrických jednotek, ale i o závazek full servisu na dalších 15 let, včetně vybudování servisního střediska. Tento kontrakt představuje přibližně 50 % ročních dodávek do Bulharska. Zároveň jsme dohodli další dodávky elektrických a bateriových jednotek, a to nejen pro státem vlastněné dopravce, ale i pro soukromé operátory, jako je například RegioJet.
Pokračujeme také v masivních investicích do výzkumu a vývoje. Významným milníkem loňského roku bylo dokončení zakázky pro České dráhy, v jejímž rámci jsme dodali 110 elektrických jednotek. Součástí této dodávky byly i čtyři bateriové jednotky BEMU, které byly nasazeny v Moravskoslezském kraji. Tyto vlaky významně přispějí ke snížení emisí – za rok ušetří 500 tun CO₂ a 200 tisíc litrů nafty ve srovnání s dieselovými soupravami.
Jednoznačně se ukazuje, že jdeme správným směrem a že investice do moderních technologií přinášejí konkrétní výsledky.
Marcel Ujfaluši, obchodní ředitel BONATRANS GROUP, popisoval silnou obchodní pozici společnosti na domácím i mezinárodních trzích:
„BONATRANS je dlouhodobě úspěšný nejen v České republice, ale i v celé Evropě. Daří se nám stabilně vyprodávat naši kapacitu, která se pohybuje kolem 200 000 kol a 50 000 náprav ročně. V uplynulém roce jsme tuto hranici dokonce mírně překročili. Klíčem k tomuto úspěchu bylo to, že jsme dokázali vyrovnat pokles v nákladní železniční dopravě, který vedl k menší produkci nových nákladních vagonů. Tento výpadek jsme úspěšně kompenzovali zvýšeným objemem dodávek dílů pro lokomotivy a osobní kolejová vozidla.
Naším hlavním trhem je celá Evropská unie, kde dlouhodobě realizujeme více než 70 % tržeb. V rámci celé Evropy tento podíl dosahuje přibližně 85 %, zatímco zbývajících 15 %, v některých letech až 20 %, směřuje na trhy mimo Evropu. Podílíme se na řadě významných projektů, například na soupravách ComfortJet, které jezdí v České republice a v dalších zemích. Mezi naše projekty ale patří i vozidla vyráběná u nás, která slouží v zahraničí – například spací vozy pro Itálii.
Na celém světě máme stovky zákazníků ve více než 80 zemích. Dlouhodobě investujeme do rozvoje – jen v roce 2024 jsme investovali 461 milionů korun. Tyto prostředky směřují do rozšiřování kapacit, modernizace technologií a výzkumu a vývoje. Na této úrovni investic se pohybujeme už minimálně deset let.
Věříme v naši sílu, jsme úspěšní a jsme hrdí na to, že patříme mezi přední společnosti českého železničního průmyslu.“
Zdeněk Malkovský, ředitel VÚKV, doplnil informace o aktivitách výzkumného ústavu:
„VÚKV bylo jedním ze zakládajících členů ACRI před třiceti lety. Jsme výzkumný ústav zaměřený na výzkum, vývoj a testování kolejových vozidel. Jedním z našich nedávných projektů je nový nákladní podvozek, který vyvíjíme ve spolupráci s TATRAVAGÓNKOU. Tento vývoj je plánován na osm let a v současné době se nacházíme v jeho polovině. Dalším příkladem je naše zapojení do evropského výzkumu a vývoje v oblasti digitálně automatického spřáhla. Tento projekt je nesmírně důležitý, protože umožní České republice získat aktuální informace o vývoji této technologie, o její finální podobě a zároveň pomůže našim výrobcům se na změny lépe připravit.
Naše zkušebna, která tvoří dominantní část VÚKV, realizuje 95 % zakázek pro zahraniční klienty. Nejde přitom jen o to, že by k nám vozidla přiváželi na testování – díky vlastnímu výzkumu a internímu vývoji jsme vytvořili jedinečné mobilní technologie, které jsou patentované. Díky nim můžeme provádět testování přímo v zahraničí. Například jsme testovali ve Stadleru v Salt Lake City, a v loňském roce jsme uskutečnili i rozsáhlé zkušební kampaně na Tchaj-wanu a ve Francii.
Dlouhodobě se nám daří především díky silnému zastoupení zahraničních zákazníků. Zároveň se nám daří oslovovat a získávat mladé talenty, i když je to stále náročný úkol.“