Železnice má v Česku již téměř dvousetletou historii a samotný český železniční průmysl se rozrostl i výrazně za hranice naší země. Členové Asociace podniků železničního průmyslu (ACRI) působí aktuálně ve více než 20 zemích. Firmy tímto způsobem posilují své exportní zájmy. Již nyní má export 60% podíl na celkové produkci. Právě díky zahraničním zastoupení jsou firmy odolnější v období krizí a mohou získávat další mezinárodní zakázky. Zahraniční expanze a vytváření synergií navíc pomáhá i k udržení domácí zaměstnanosti a navyšování objemu zakázek.
V průmyslu, více než kde jinde, jsou vidět multiplikační efekty, kdy jedno nové pracovní místo vytvoří v průměru dvě až tři pracovní místa ve službách. Je tedy jisté, že právě služby jsou na průmyslu závislé. Kde se daří průmyslovým podnikům, daří se i nabídce služeb. Právě zahraniční úspěchy pomáhají firmám přinášet další finance do české ekonomiky.
„Jen za poslední rok se členové ACRI rozšířili do několik zemí. Nejvíce expandoval největší český výrobce železniční vozidel Škoda Group, který má nově zastoupení v Itálii, Rakousku a Belgii. To tak firmě pomáhá získávat zahraniční zakázky, kde třeba vyrábí metro pro Varšavu nebo tramvaje pro sedm německých měst. Pro český průmysl můžou být klíčové i asijské země a zejména pak Indie, která je pro budoucí expanzi českých firem velkou příležitostí. Společnost DAKO-CZ, specialista na brzdové systémy pro kolejová vozidla, loni založila v Indii dva společné podniky a pro letošní rok zde plánuje založit i vlastní dceřinou společnost. Pro rozvoj zahraničních vztahů a expanzi jsou však důležité i cesty v rámci projektů ekonomické diplomacie, které pro naše členské firmy připravujeme na míru ve spolupráci s Ministerstvem zahraničních věcí,“ říká Marie Vopálenská generální ředitelka ACRI.
Evropa, Amerika i Asie
Velmi silné zastoupení mají české firmy pochopitelně na evropském trhu. Firma AŽD Praha, která se věnuje automatizaci dopravy, má v Evropě pobočky například v Bosně a Hercegovině, Bulharsku, Polsku, Slovensku, Srbsku i Turecku. V nedávné době navíc získala díky výborným referencím velkou zakázku na modernizaci železnice v Chorvatsku.
V portfoliu OLTIS Group jsou moderní informační systémy pro dopravu a logistiku či systémy na tvorbu jízdních řádů. Firma je tak nedílnou součástí železničních řešení. I o tento produkt je ve světě zájem a firma má tak kromě Česka svoji pobočku i na Slovensku, v Polsku či Maďarsku. Velký výrobní závod ve Finsku má Škoda Group, která zde produkuje moderní vlaky a tramvaje. Skupina má navíc dalších několik poboček i v Německu, Polsku, na Ukrajině apod.
Výrobce dvojkolí – společnost Bonatrans – má pobočku v Německu, což je jeden z klíčových evropských železničních trhů a společnost má tak větší šanci se utkat o velké tendry. Firma totiž nabízí velmi inovativní řešení kol pro vlaky, tramvaje či metro, které snižují hlučnost veřejné dopravy. Nicméně veliký potenciál vidí firma i v Asii, kde má hned dvě zastoupení, a to v Indii a Hong Kongu.
TTC MARCONI působí od roku 1993 na evropských telekomunikačních trzích jako systémový integrátor a významný dodavatel komunikačních sítí nové generace, a to zejména pro oblast kritické infrastruktury, energetiky, dopravy, veřejné správy, obrany a bezpečnosti. Zastoupení prostřednictvím poboček má TTC MARCONI například na Slovensku a Ukrajině.
Společnost První Signální zabezpečuje dopravu v metru i na tramvajových linkách a depech. V poslední době se zaměřuje i na segment Smart City. Se svými chytrými řešeními dobývá svět, kdy má zastoupení mimo Evropu (Slovensko, Polsko, Bulharsko, Finsko, Švédsko, Norsko, Lotyšsko, Litva, Estonsko, Turecko) také v USA a Izraeli.
Květnové kolokvium ACRI přinese debatu odborníků
Co je nového v oboru železničního průmyslu se můžete dozvědět 11. května na Kolokvium ACRI. „Kolokvium českého železničního průmyslu ACRI je to pro nás jedna z klíčových akcí letošního roku. Akce se zúčastní ministr dopravy, zástupci ministerstev a dalších organizací zabývající se dopravou, kteří diskutují se zástupci firem o aktuálních tématech,“ doplňuje Marie Vopálenská.