Český železniční průmysl neustále navyšuje podíl své účasti na dodávkách technologií a výrobků pro vysokorychlostní železniční dopravu v řadě zemí. Jedná se o sofistikované produkty s vysokou přidanou hodnotou – od řídicích počítačových systémů, přes informační systémy, dodávky dvojkolí, až po výrobu železničních vozidel pro rychlosti 200 km/hod. a více. Kromě výrobní činnosti se český železniční průmysl výrazně podílí také na zkušebnictví a certifikaci technologií a vozidel pro vysokorychlostní železniční dopravu. Aktivně se prostřednictvím ACRI účastní také tvorby a implementace mezinárodních a evropských norem pro vysokorychlostní dopravu na železnici.
„Český průmysl spolupracuje s nejvýznamnějšími globálními výrobci rychlovlaků, realizuje dodávky na nejnáročnější trhy a sám patří do klubu výrobců a dodavatelů kolejových vozidel pro rychlosti 200 km/hod. a více,“ říká Marie Vopálenská, generální ředitelka Asociace podniků železničního průmyslu ČR ACRI a dodává: „Své expertní kapacity a mnohaleté know-how jsme připraveni využít také při plánovaném rozvoji vysokorychlostních tratí v České republice.“
Konkrétně se mezi referenční zkušenosti českých podniků železničního průmyslu dají v oblasti vysokorychlostní železniční dopravy zařadit následující aktivity:
Výroba komponentů a drážních vozidel
Dodávky HMI displejů od společnosti AMiT pro jednotky Talgo 350 pro provoz v Saudské Arábii, které budou plnit úlohu řídicího počítače informačního systému vlakových souprav. Celkem se jedná o 35 vlakových souprav s provozní rychlostí až 450 km/h.
Společnost BORCAD pak pro tytéž jednotky Talgo 350 dodává kompletní sedačky pro první třídu. Jedná se téměř o 4 tisíce sedaček vybavených mimo jiné elektrickou a USB zásuvkou a 10palcovým monitorem pro systém palubní zábavy.
Bohumínský BONATRANS, který je dodavatelem dvojkolí pro takřka polovinu vlakových souprav v Evropě, vyrábí vysokorychlostní dvojkolí mj. pro největší evropské flotily, ICE v Německu a TGV ve Francii. Mimo Evropu např. pro Jižní Koreu, Turecko, Egypt a další země. Životnost kol dovede prodloužit až o 30 %. U náprav dokonce násobně, na více než 40 let, tedy na životnost celého vozidla.
Brněnská strojírenská firma IG Watteeuw je pak dodavatelem převodovek pro vlakové soupravy jezdící pod kanálem La Manche – Channel Tunnel Rail Link (CTRL), dále pro soupravy Hitachi Rail Italy (vlakové soupravy pro rychlost 225 km/h), pro soupravy CRH1 – New Generation od výrobce Bombardier (pro rychlost 250 km/h).
Významnými hráči na poli vysokorychlostní železnice jsou samozřejmě také podniky ze ŠKODA GROUP. Škoda Electric je dodavatelem kompletního trakčního vybavení pro vlaky jezdící rychlostí nad 250 km/h – například pro vlaky Hyundai Rotem a dále pro vysokorychlostní soupravy výrobce Alstom.
ŠKODA TRANSPORTATION je výrobcem kompletních vlakových souprav pro rychlosti 200 km/h a více – a to jak hnacích vozidel, tak osobních železničních vozů.
Aktuálně se ŠKODA TRANSPORTATION v konsorciu se společností Siemens Mobility také podílí na výrobě a dodávkách 180 vozů (včetně řídicích a restauračních vozů), které budou tvořit celkem 20 devítivozových netrakčních souprav ComfortJet s kapacitou 555 míst k sezení. Soupravy jsou určené pro České dráhy a budou v provozu jezdit rychlostí až 230 km/hod.
Infrastruktura a řízení provozu
Společnost AŽD Praha dodává pokročilé systémy digitálních zabezpečovacích zařízení pro řadu zemí a jejich drážní infrastrukturu. V Turecku vybavila tímto inteligentním zabezpečovacím zařízením provozní zázemí staničního areálu vysokorychlostní železniční dopravy ve stanici Ankara Garı.
Třinecké železárny jsoupředním výrobcem tzv. širokopatních kolejnic na světě. Právě širokopatní kolejnice se používají pro stavbu vysokorychlostních železničních tratí. Podobně v rámci výroby komponentů infrastruktury společnost DT – Výhybkárna a strojírna z Prostějova vyvinula výhybky pro vysokorychlostní železnice s rychlostí průjezdu až 350 km/hod v přímém směru a 230 km/hod do odbočného směru.
Výzkumná činnost, zkušebnictví a tvorba norem
Český železniční průmysl kromě výrobních aktivit představuje také výzkumnou, zkušební a certifikační základnu pro řadu významných výrobců působících v oblasti vysokorychlostní železniční dopravy.
Výzkumný ústav kolejových vozidel VUKV realizuje výzkum, vývoj a zkoušky v mnoha oblastech kolejových vozidel, například v oblasti pevnosti, jízdních vlastností, brzdy nebo aerodynamiky. Na projektech spolupracuje nejen s českými, ale i s mnoha významnými světovými výrobci kolejových vozidel. Výzkumné i typové zkoušky realizuje nejen v České republice a Evropě, ale i např. v USA. Jako příklad lze uvést zkoušku bezpečnosti proti vykolejení nejnovější jednotky TGV nebo jízdně technické zkoušky jednotky Stadler Flirt Hydrogen v Kalifornii.
Společnost AV&RD pak realizuje pro provoz na VRT zkoušky lepených spojů. A to již ve fázi návrhu, poté ve fázi kontroly kvality s možností jejich využití za různých teplot. Využívá přitom sofistikované zkušební zařízení lepených spojů dle DIN 6701 – typové označení AV 036/ AV043.
Centrum technické normalizace ACRI (CTN ACRI) se také jako oficiální zástupce ČR podílí na utváření drážních norem spadajících do působnosti mezinárodních a evropských institucí. Experti členských podniků ACRI se od počátku účastní tvorby a připomínkování technických norem a předpisů a následně se pak podílí na jejich transpozici do českého normalizačního prostředí. Tato činnost má samozřejmě bezprostřední dopad také na oblast vysokorychlostní železniční dopravy.
Právě pokročilé odborné činnosti, jako jsou zkušebnictví a certifikace, stejně jako oblast inovací, výzkumu a vývoje jsou významné konkurenční výhody, o které se český železniční průmysl může opřít. Inovace a vlastní výzkumná základna nebo i spolupráce s technickými univerzitami z něj dělají technologicky vysoce vyspělé odvětví, které se podílí na vzniku produktů s nejvyšší technologickou přidanou hodnotou pro provoz na nejrychlejších železnicích světa.