Konsorcium Škody Vagonka a Škody Transportation podepsalo
smlouvu na dodávku elektrických jednotek pro Estonské dráhy (Eesti
Liinirongid). Jde o šest kusů moderních vozidel s opcí na dalších deset kusů.
Hodnota tohoto kontraktu se pohybuje okolo 1,5 miliardy korun.
Jednotky pro estonského národního železničního dopravce jsou určeny pro provoz
na elektrifikovaných tratích s rozchodem kolejí 1520 mm a jsou uzpůsobeny
náročnému klimatickému prostředí v Estonsku. Pro úspěch v tendru pro Estonské
dráhy byly klíčovými parametry nízká spotřeba elektrické energie, kapacita a
náklady na servis. Jednotky by měly být dodávány počátkem roku 2025.
„Škoda v Estonsku nejlépe splnila podmínky zadání tendru a nabídla
nejvýhodnější cenu za provoz nových moderních jednotek. Naše jednotky jsou v
provozu například v České republice, na Slovensku, v Litvě a Ukrajině a nyní se
na ně mohou těšit také cestující v Lotyšsku a Estonsku,“ říká Petr Brzezina,
prezident a předseda představenstva společnosti Škoda Transportation. „Kontrakt
navazuje na nedávný úspěch v Lotyšsku, kam rovněž dodáme naše moderní
elektrické jednotky,“ uvedl Zdeněk Majer, člen představenstva a Senior
Viceprezident pro Obchod skupiny Škoda Transportation. Podle jeho slov
společnost vidí v Pobaltí velký potenciál pro RegioPantery.
Jednotky jsou navrženy jako dvousystémové pro napájecí systémy 3 kV a 25 kV
50Hz v třívozovém provedení. Vozidla musí odolat klimatickým podmínkám v
rozmezí teplot -40 °C až +35 °C. Plní nejnovější mezinárodní standardy TSI i se
všemi relevantními bezpečnostními předpisy. Maximální rychlost vozidel bude 160
km/h. Velký důraz je kladen na pohodlí cestujících a personálu. Nástup vozidel
je nízkopodlažní z nástupišť 550 mm. Kapacita vlakové soupravy je určena pro
více než 270 sedících cestujících, včetně míst pro cestující na invalidním
vozíku, kočárky a jízdní kola. V soupravách bude prostor pro 4 kočárky, 2
invalidní vozíky a 15 jízdních kol. Z celkového počtu sedadel je pak 48 míst
vyčleněno pro první třídu, která je oddělená do samostatné části.
Část sedadel je odnímatelných, kdy v zimním období mohou být na jejich místě
instalovány držáky na lyže. Jsou zde vyčleněné i prostory pro catering.
Komfortní sedadla mají zásuvky na 230 V a USB, Vozidla jsou plně klimatizovaná,
vybavená moderním informačním systémem, WIFI, systémem počítání cestujících,
zabezpečovacím zařízením ETCS. „Nákup nových elektrických vlaků významně
přispívá k rozvoji osobní dopravy šetrné k životnímu prostředí v Estonsku. Naše
současné vlaky byly cestujícími srdečně vítány a hojně využívány. Jsme si
jisti, že vlaky Škoda udrží vysoký standard estonské železniční osobní
dopravy,“ uvedla předsedkyně představenstva Estonských drah Merike Saks.