Škoda Vagonka úspěšně předala poslední z deseti elektrických vlakových jednotek, které vyrobila pro Litevské dráhy. Hodnota zakázky převýšila dvě miliardy korun. Dvoupodlažní soupravy typu 575 z dílen dceřiné společnosti Škody Transportation výrazně napomohly obnovit vozový park na hlavní železniční trati této pobaltské země – vozidla z Ostravy totiž slouží mezi metropolemi Vilniusem a Kaunasem. Škoda Vagonka odeslala poslední vozidlo do Litvy v předstihu oproti podmínkám kontraktu.
„Aktuální dodávka navazuje na dlouhodobou spolupráci s Litevskými železnicemi. V současnosti po dodání desáté jednotky budeme například ještě zajišťovat záruční servis,“ řekla manažerka projektu Irena Gaidová ze Škody Vagonka. Ostravská společnost do Litvy dodala jednotky ve dvojím provedení – jako dvouvozová a třívozové. „Dva typy jsou výhodné pro dosažení co nejvyšší obsaditelnosti vlaků. V exponovaných časech využívá dopravce jednotky třívozové,“ vysvětlila Irena Gaidová.
„Nasazením moderních dvoupodlažních souprav došlo k výraznému nárůstu počtu cestujících na trase. Ti jsou spokojeni zejména s vysokým komfortem cestování. Zároveň je u řady cestujících oblíbené horní patro. Provozovatel na druhou stranu oceňuje zejména vysokou disponibilitu vozidel v provozu,“ sdělil obchodní ředitel Škody Vagonky Ivo Gurňák.
A jaký komfort vozidla z ostravské firmy nabízejí? Samozřejmostí je nízkopodlažní provedení, uzpůsobení vstupu i samotného interiéru pro cestující se sníženou pohyblivostí a multifunkční oddíly pro přepravu kočárků, kol nebo velkých zavazadel. Plně klimatizované vozy s maximální rychlostí 160 km/jsou vybaveny vnějším a vnitřním kamerovým systémem.
Soupravy pro Pobaltí navrhli škodováčtí odborníci tak, aby vyhovovaly specifickým podmínkám provozu v této části Evropy – vlaky čelí nejen poměrně velkému rozpětí teplot, ale také vysoké vlhkosti vzduchu. Dvoupodlažní jednotky vyráběné ve Škodě Vagonka v Ostravě jezdí kromě České republiky a Litvy i na Slovensku a Ukrajině.